Знаете ли защо автомобилът губи мощност през лятото? | ||||||
| ||||||
Всъщност това е напълно нормален феномен, който се обяснява от учебника по физика за седми клас. За работата на двигателя с вътрешно горене са нужни гориво (бензин например) и кислород от въздуха. Колкото повече гориво и кислород влизат в реакция помежду си в цилиндрите, с толкова по-голяма мощност разполага двигателят. Номерът в случая е, че при различна температура количеството въздух също е различно, пише AutoMedia.bg. Спомняте си склонността на газовете да се разширяват с повишаване на температурата, нали? При 30 градуса по Целзий (през лятото) в един кубически метър влизат 1,16 кг атмосферен въздух. В същото време при минус 10 градуса в същия кубически метър се оказват 1,4 кг въздух, тоест с 20% повече. С други думи – колкото е по-топло, толкова въздухът е по-разреден. Съответно в жегите всеки работен цилиндър на мотора получава с 20% по-малко въздух. Факт е, че всеки съвременен автомобил разполага с датчик за температурата на въздуха, данните от който влизат в блока за управление на двигателя. На свой ред той коригира подаваната горивна смес. Когато в цилиндрите попада по-малко кислород, количеството на впръсквания бензин може да се коригира само в една посока – намаляване. Това съответно води до загуба на мощност, което се отнася най-вече за атмосферните двигатели. При турбо-моторите зависимостта на мощността от температурата е по-слаба. Турбината осигурява допълнителен въздух за двигателя при всякакви температури на улицата. Мощността обаче може да падне и по други причини. Сред тях е използването на климатика, който също "отнема" няколко коня на мотора. Това най-вече се усеща при малките градски коли с автоматична скоростна кутия и двигател с мощност под 100 конски сили. |