Артемида III: Първата човешка мисия на НАСА до Южния полюс на Луната
Автор: Рени Томович 16:46 / 16.01.2023Коментари (0)391
© NASA
Хората винаги са били привлечени да изследват, откриват и научават колкото се може повече за света – и световете – около нас. Това не винаги е лесно, но е в природата ни. За благото на цялото човечество НАСА и нейните партньори ще приземят първата жена и първия цветнокож човек на повърхността на Луната с Артемида.

След две тестови мисии на Artemis, Artemis III, която понастоящем е планирана за 2025 г., ще отбележи първото завръщане на човечеството на лунната повърхност от повече от 50 години. НАСА ще направи история, като изпрати първите хора да изследват района близо до Южния полюс на Луната.

Космическият кораб Орион на НАСА ще пътува с екипажа до и от Земята и до и извън лунната орбита. Орион е единственият космически кораб, способен да връща екипажи на Земята при полети до Луната. По време на успешната мисия Artemis I, уникално проектираният топлинен щит на Орион наскоро беше тестван при тези екстремни условия за повторно влизане. Четирима астронавти ще излетят от стартовата площадка 39B в космическия център Кенеди във Флорида на върха на Space Launch System (SLS), единствената достатъчно мощна ракета, за да изпрати Орион, неговия екипаж и техните доставки до Луната с едно изстрелване. Екипажът ще бъде избран измежду най-разнообразния отряд астронавти в историята, всеки оборудван с уникални умения и интензивно обучен.

Първо, екипажът ще излети в околоземна орбита, където ще извърши системни проверки и настройки на слънчевия панел на Орион. След това мощен тласък от междинния етап на криогенно задвижване на SLS ще помогне на Орион да извърши транслунна маневра за инжектиране, определяйки своя курс към Луната.

В продължение на няколко дни екипажът ще пътува към Луната и ще извърши коригиращи изгаряния на двигателя, за да пресече гравитационното поле на Луната. В точното време и на правилното място, Орион ще извърши серия от две изгаряния на двигателя, за да постави космическия кораб в лунна почти праволинейна орбита с орбита (NRHO). От стотици потенциални орбити НАСА избра NRHO за постигане на дългосрочните цели на Artemis. NRHO ще осигури почти постоянна комуникация със Земята и достъп до сайтове по цялата Луна. Тъй като тя е гравитационно балансирана между Земята и Луната, тази орбита ще увеличи максимално горивната ефективност. При бъдещи мисии НАСА и нейните партньори ще сглобят лунната космическа станция Gateway в NRHO, за да служи като център за мисиите Artemis.

НАСА избра SpaceX да осигури системата за кацане на хора, която ще транспортира астронавти Artemis III от Орион в лунна орбита до повърхността на Луната и обратно. SpaceX планира да използва уникална концепция за операции, за да повиши цялостната ефективност на своя спускаем апарат. След поредица от тестове SpaceX ще извърши поне една демо мисия без екипаж, която приземява Starship на лунната повърхност. Когато Starship изпълни всички изисквания на НАСА и високи стандарти за безопасност на екипажа, той ще бъде готов за първата си мисия Artemis.

Преди изстрелването на екипажа SpaceX ще изведе депо за съхранение в околоземна орбита. Серия от цистерни за многократна употреба ще превозват гориво до депото за съхранение, за да захранят системата за кацане на хора. След това системата за кацане на хора Starship без екипаж ще се изстреля в околоземна орбита и ще се срещне с депото за съхранение, за да напълни резервоарите си, преди да изпълни транслунен инжекционен двигател и да пътува приблизително шест дни до NRHO, където ще изчака екипажа на Artemis III.

Когато и двата космически кораба пристигнат в NRHO, Orion ще се скачи със системата за кацане на хора Starship в подготовка за първата експедиция на лунната повърхност на 21-ви век. След като екипажът и техните доставки са готови, двама астронавти ще се качат на Starship, а двама ще останат в Орион. Orion ще се откачи и ще се оттегли от Starship, за да остане в NRHO за приблизително една орбита около Луната, която ще продължи около 6,5 дни. Това ще съответства на продължителността на повърхностната експедиция, така че когато Орион завърши своята орбита, екипажът от двама души на повърхността ще приключи работата си на повърхността навреме, за да се изстреля обратно, за да посрещне космическия кораб.

НАСА се е насочила към места около Южния полюс за ерата на Артемида на човешко изследване на Луната. Екстремните, контрастиращи условия го правят предизвикателно място за земляните да кацат, живеят и работят, но уникалните характеристики на региона обещават безпрецедентни научни открития в дълбокия космос. Използвайки напреднала технология, включително автономни системи, екипажът вътре в Starship ще кацне на внимателно подбрано място в радиус от 100 метра.

На Луната

След докосването първата задача на екипажа на повърхността ще бъде да гарантира, че всички системи са готови за престоя им на лунната повърхност. След това ще починат, ще се нахранят и ще се заредят с енергия за първия пълен ден от експедицията.

По време на престоя си на Луната астронавтите ще извършват научна работа в Starship и ще извършват поредица от лунни разходки, излизайки от Starship, за да изследват повърхността. Астронавтите ще облекат модерни скафандри, ще излязат през въздушен шлюз и ще се спуснат с асансьора на Starship. НАСА избра Axiom Space, за да осигури повърхностните костюми и системи за космическа разходка Artemis III. Тези костюми ще дадат на астронавтите по-голям обхват на движение и гъвкавост, за да изследват повече от пейзажа, отколкото при предишни лунни мисии.

По време на своите лунни разходки астронавтите ще правят снимки и видео, ще изследват геологията, ще извличат проби и ще събират други данни, за да постигнат конкретни научни цели. Гледката от района на Южния полюс на Луната ще изглежда много по-различно от снимките, направени по време на мисиите на Аполо в екваториалния регион на Луната. Слънцето ще се рее точно над хоризонта, хвърляйки дълги тъмни сенки върху терена, който екипажът ще изследва с помощта на фарове и навигационни инструменти. Информацията и материалите, събрани от астронавтите на Artemis III, ще разширят нашето разбиране за мистериозния регион на Южния полюс, Луната и нашата слънчева система.

Екипите за контрол на мисията на земята ще бъдат в контакт с екипажа, докато предават това, което виждат, чуват и чувстват. Чрез покритието на мисията и възможността да изпращат висококачествени изображения и видео на земята с модерна комуникационна технология, те ще споделят уникално ново човешко изживяване със света.