БГВЕА и Асоциация "Хидроенергия": Депутати от ИТН са внесли рискови промени в Закона за енергетиката

Автор: Пламена Николова
Коментари (0)
12:29 / 20.06.2022
656
Депутати от ИТН са внесли рискови промени в Закона за енергетиката в 12 без 5. Това твърдят от Българска ветроенергийна асоциация (БГВЕА) и Асоциация "Хидроенергия“ в качеството си на представителни организации на сектор възобновяема енергия, и обединяващи значителна част от инсталираните мощности от вятърна и хидроенергия. Ето какво се посочва в обща позиция от двете организации, изпратена до Varna24.bg:

"Представяме на Вашето внимание съвместната позиция по отношение на предложения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергетиката (ЗИД на ЗЕ), внесен от народните представители Тошко Йорданов, Александър Александров и Момчил Иванов, сигнатура 47-254-01-62/03.06.2022г..

Двете асоциации възразяваме категорично срещу предлаганите промени в ЗИД на ЗЕ. 

Всяко изменение на законовата рамка и в частност промяната на механизма за определяне на доходите на производителите е съществен момент от изменение на цялостния пазарен модел и следва да бъде обект на прозрачно предварително обсъждане при спазване на процедурата за задължително провеждане на обществени консултации със заинтересованите страни, което изненадващо за нас в този случай не се проведе.

Отчитане на допълнителните разходи, непредвидени при изчисляване на преференциалната цена.

Предлага се въвеждането на един напълно нов механизъм за изчисляване приходите на ВЕИ производителите, който не отчита редица законодателни и нормативни промени през последните 10 години, които чувствително влошиха жизнеспособността на дружествата, опериращи в сектор възобновяема енергия. Тези промени, последващи определянето на преференциалната цена, измениха съществено икономическите условия за ВЕИ производителите – създадоха нови разходи, несъществуващи при планирането и извършването на съответните инвестиции, в това число:

Въвеждане на "нетно специфично производство“ (НСП), което на практика прехвърли към производителите значителен пазарен риск, тъй като се прекрати изкупуването на цялото произведено количество електроенергия от обществения доставчик и се въведе модел на ограничено изкупуване, до размера на НСП;

Въвеждането на задължително търгуване на организиран борсов пазар и заплащането на такси и комисионни от производителите за участие на платформите на Българска независима енергийна борса ;

-  цена за достъп и пренос към ЕСО ЕАД и електроразпределителните дружества;

-  разходи за участие на балансиращия пазар;

-  въвеждане на 5%-на вноска към Фонд сигурност на електроенергийната система (ФСЕС)

През последните 10 години, съгласно калкулаторът на НСИ (https://nsi.bg/bg/content/2539/калкулатор-на-инфлацията) инфлацията в България е над 30%, като с този процент минимално са се увеличили работни заплати, материали и услуги за поддръжка и инвестиции в съоръженията.

Настояваме всички изброени разходи, както и процента инфлация, да бъдат взети предвид при определяне на допълнителната вноска на производителите към ФСЕС. Следва също да бъде регламентирано изрично, че внесените във Фонда допълнителни вноски се признават за текущи разходи за дейността на производителя за целите на данъчното облагане.

Определяне на срочността на новата мярка:

На следващо място, попадащите в обхвата на промените ВЕИ производители не са в равнопоставено положение и спрямо публичните дружества, за които се предлага размерът на вноската да се определя по преценка на изпълнителната власт в лицето на Министерския съвет при отчитане на необходимите средства за изпълнение на инвестиции и ремонти без ДДС, гарантиращи дългосрочната експлоатация на производствените мощности и осигуряващи икономически обоснована норма на възвръщаемост на капитала. Недопустимо и дискриминационно е създаването на обособен, специален правен режим за някои субекти на стопанска дейност, а изключването на този специален режим за други.

Настояваме, също така действието на мерките да бъде временно, със срок не по-дълъг от 31.12.2022г., съгласно насоките на Европейската комисия, дадени в документа RePowerEU (Communication-energy-markets.pdf (euractiv.com)),  където се допуска въвеждането на допълнителен данък върху приходите/доходите на енергийните компании, при едновременното спазване на базисни принципи. В приложението на "RePower EU" изрично се посочва, че подобни мерки не трябва да имат обратна сила, следва да бъдат технологично неутрални и да позволяват на производителите да покриват разходите си.

Да бъде предвиден режим на третиране на дългосрочните договори за изкупуване на ВЕИ енергия:

Предложеният текст на ЗИД на ЗЕ не разграничава производителите, които имат подписани дългосрочни договори за продажба на електроенергия по фиксирани цени, и съответно постигат цена, значително по-ниска от тази, която би била постижима в бъдещи периоди на пазарен сегмент "Ден напред". Фиксираните цени по дългосрочни договори, освен това, варират значително предвид момента на тяхното сключване. ЗИД на ЗЕ не регламентира начина, по който ще се изчислява вноската във ФСЕС за тази група производители. Настоящите текстове могат да имат противоречиво тълкуване – или че тези производители не дължат вноска във ФСЕС, тъй като не продават енергията си директно на пазарен сегмент "Ден напред", или че ще са задължени да заплатят вноска на база на теоретично постигната цена на пазарен сегмент "Ден напред", която ще е прекомерно висока спрямо действително реализирания им доход от продажба на електроенергия. Налагането на допълнителен разход на тази група производители, която продават продукцията си на цена, значително по-ниска от пазарен сегмент "Ден напред", би означавало лавина от фалити за тези производители.

Така разписаният текст насочва ВЕИ производителите към продажба на електроенергията на пазарен сегмент "Ден напред", което е в ущърб на интереса на потребителите на електроенергия да закупуват електроенергията си дългосрочно на по-конкурентни цени. Освен това, голяма част от производителите са задължени от финансиращите ги институции да продават електроенергията си дългосрочно с цел предвидимост и управление на паричния поток. В тази връзка настояваме да бъде предвидено справедливо третиране за производителите, които продават електроенергията си по дългосрочни договори на фиксирани цени.

Вноските във ФСЕС да се дължат до достигане на определеното в договора за премия нетно специфично производство:

В текста на ЗИД на ЗЕ следва да бъде ясно разписано, че вноската и компенсацията от ФСЕС се дължат до достигане на определеното нетно специфично производство, за което се дължи премия, и което е определено в индивидуалните договори за премия на всеки производител.

Възможност за прекратяване на договорите за премия:

Не на последно място, акцентираме върху необходимостта нормативно да се предвиди възможност, при въвеждането на подобни драстични промени на пазарния модел, производителите да упражнят право на избор -  да продължат да се ползват от режима, основаващ се на Договорите за премия или да прекратят договорите си, понасяйки доброволно съществуващия пазарен риск и съответно да не подлежат на новия режим с допълнителни вноски/коменсации. Намираме подобен подход за справедлив като в същото време ще се гарантират икономическите права на стопанските субекти и равнопоставеност между участниците в икономическия живот. В противен случай, едностранното налагане на допълнителни задължения без възможност за прекратяване на търговски договори ще противоречи на чл. 19 от Конституцията на Република България и чл. 10 от Енергийната Харта.

Апелираме за намиране на справедливи решения, като се спазват принципите на свобода на избора и предвидимост на инвестициите. Подчертаваме, че устойчивото развитие на икономиката, инвестиционната среда и зеленият преход са немислими в условия на периодични предизвикателства за възобновяемия сектор, което ни изправя в позиция на неравнопоставеност, при грубо нарушаване на легитимните интереси на инвеститорите.


Виж коментарите (0)

Още по темата (748):
04.09.2022 Слави Трифонов провокира с нестандартни клипове
10.08.2022 Ивайло Вълчев от ИТН: Ако е имало сценарий за падане на кабинета "Петков", не е бил написан от нас
10.08.2022 Крие ли имуществото си Слави Трифонов?
29.07.2022 ИТН ще се яви самостоятелно на предсрочните избори
29.07.2022 Готвят и жена за премиер на новия служебен кабинет, ето коя е тя
28.07.2022 Тома Биков: Правителството беше свалено от ареста на Борисов
Още новини от Национални новини:
Справедливост след тежки катастрофи: Ще има ли по-бързо правосъди...
Служебният министър на туризма каза ще има ли поскъпване на шезло...
Баташката "Св. Неделя" - църквата на страданието
Василев отговори на Борисов: Нека да видим програмата му и ще гов...
Цената на агнешкото: От 17 до 28 лева за килограм, но засега!
Утре: Теглят номерата на машините, които ще бъдат удостоверени за...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).