Българи, добре дошли в Шенген!

Автор: Десислава Томева
Коментари (0)
10:12 / 01.01.2025
908
От днес страната ни се присъединява към европейското пространство за движение и по суша, след като през март бяха отворени морските и въздушните граници.

Контролът между България и Румъния ще бъде запазен през първите 6 месеца, но той няма да е 100-процентов. Заветното решение слага край на дългия 13-годишен път, който страната ни извървя.

По граничните ни пунктове с Румъния през следващите 6 месеца ще действа т.нар. олекотен режим на проверки като ще има контрол на случаен принцип и на база анализ на риска.

От тази нощ на граничния пункт е осигурено трасе за преминаване без контрол на леките коли, като шофьорите и пътниците няма да показват документите си за самоличност. Ще спират само, ако не са платили таксата за преминаване на моста онлайн. 

От днес – 1 януари проверки по граничните ни пунктове с Гърция няма да има, но и там може да има спиране на автомобили на случаен принцип.

Историческо развитие

България се присъединява към Европейския съюз през 2007 г. и още тогава започва да прави опити да влезе и в Шенген. За никой не е тайна, че още през 2011 г. страната ни изпълнява техническите критерии за присъединяване, но политически съображения и притеснения на някои страни членки, свързани с миграционните потоци, забавят процеса.

Австрия и Нидерландия са сред най-големите противници на приемането на България и Румъния в европейското пространство за свободно движение. Така въпреки че в периода от 2012 до 2017 г. Европейската комисия многократно заявява, че двете страни са готови да влязат, заради блокажа на Австрия и Нидерландия дори не се стига до гласуване на подобно решение.

В периода между 2018 и 2021 г. започва да се засилва подкрепата от други страни членки, но Нидерландия и Австрия продължават да поддържат възраженията си.

През 2022 г. доклад от последната мисия показва, че България прилага изцяло Шенгенското законодателство и показва висока степен на ангажираност в осигуряването на ефективен отговор на миграционния натиск и свързаните с него предизвикателства.

Успехът от тези действия демонстрира готовност за пълна интеграция в Шенген. Те също така дадоха основание за възстановяване на доверието между страната и нейните европейски партньори.

В резултат на всичко това в края на 2023 г. бе гласувано България и Румъния да бъдат приети в Шенген по въздух и море. Проверките на летищата отпаднаха от 31 март тази година, като това бе първият положителен сигнал, че страната ни ще влезе и по суша скоро.

На 10 декември Австрия вдигна ветото си. Че Нидерландия подкрепа влизането на страните и по суша, стана ясно на 11 декември след дебати в Долната камара на парламента.

Граничният контрол ще отпадне само по границите, които са вътрешни за ЕС. Въпреки това при извънредни ситуации и при реагиране на сериозна заплаха проверките може да бъдат върнати.

Ползите от Шенген

Днес Шенгенското пространство обхваща над 4 милиона квадратни километра и включва 25 от 27-те държави членки на ЕС, както и всички членове на Европейската асоциация за свободна търговия (Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария). 

Шенгенското пространство позволява на повече от 400 милиона души да пътуват свободно в рамките н ЕС, без да преминават през граничен контрол. Ежегодно европейците извършват около 1.25 милиарда пътувания в рамките на Шенгенското пространство, което е от голяма полза и за туристическия и културния сектор.

Гражданите на държави извън ЕС, които живеят на територията на Съюза или го посещават като туристи, студенти по програми за обмен или със служебна цел, също могат да се придвижват свободно в различните държави от Шенгенското пространство, без да преминават през граничен контрол.

Шенгенското пространство носи значителни икономически ползи за всички граждани и предприятия в участващите в него държави. То е замислено като основа на Европейския съюз и на единния пазар като цяло.

Безспорно ефектът върху транспортния бранш ще бъде най-голям. Очаква се километричните опашки по границите да намалеят и придвижването на стоките да става по-бързо. Само преди дни експерти коментираха, че страната ни може да се превърне в регионален хъб за товари.

Виж коментарите (0)

Още по темата (564):
29.04.2025 Български евродепутат за неработещия ГКПП "Рудозем–Ксанти": Шенген не търпи затворени граници
19.03.2025 Бизнесмен: Стига гръцки гаври! Защо България 30 години плаща за нещо, което го няма?
26.02.2025 България въвежда нови правила за чужденците 
06.02.2025 Пътна полиция: След Шенген магистралите ни отесняха
03.02.2025 Съвместен полицейски контингент ще охранява българо-турската граница
14.01.2025 Все по-малки деца са обект на международно отвличане от своите родители
Още новини от Национални новини:
Намаляват максималния размер на глобите за шофиране без винетка и...
Панделиева: Шофьорите правят каквото си могат, а държавата имитир...
"Златна" пътна помощ: Пострадал в катастрофа олекна с 800 лева за...
Обясниха причините за срива на мрежата при някои от мобилните опе...
Кирил Петков: Цялата европрокуратура в момента се е хванала за гл...
Намериха мъртва 18-годишната Магдалена


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).