Експерт: Архаичен е начинът, по който функционира нашето потребителско кредитиране

Автор: ИА Фокус
Коментари (0)
16:59 / 17.03.2025
1185
Фирмите за бързи кредити поискаха въвеждане нова мярка срещу некоректните в бранша и в полза на клиентите - таван на оскъпяването. В момента има законово ограничение, свързано с годишния процент на разходите по заема. 

"Годишният процент на разходите би трябвало да е крайната цена, която потребителят трябва да плати. Годишният процент на разходите трябва да се представя в стандартна форма. Трябва да предоставя при поискване, преди сключване на договор. Идеята е потребителят да може да се запознае с условията на различните кредитори. Когато беше въведен таванът върху годишния процент на разходите, това изравни на хартия условията", обясни председателят на "Активни потребители" Богомил Николов.

Той напомни, че още тогава са предупредили, че този модел няма да сработи. 

"Ще се намерят начини за заобикаляне. Това съдебната практика вече го доказва. Моделът трябва да се промени, защото към днешна дата е доказано, че не е сполучлив", подчерта още Николов.

Може ли да има строг контрол

Според председателя на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК) Николай Цветков може да има по-строг контрол.

"Законът за потребителския кредит претърпя доста промени. Последната, която г-н Николов визира, дори премахна един минимален праг. Съгласен съм, че годишният процент на разходите се оказа неефективен измерител. Самата формула за изчисление е толкова сложна, че затруднява и бизнеса, и потребителите, и регулаторите", каза той пред Bulgaria ON AIR.

Трябва да има строг контрол по отношение на компаниите, които оперират извън закона, т.е. тези, които не са вписани като финансови институции и тези, които не са регулирани от органите, настоя още председателят на АОНК.

"Не сме Швеция, не сме Норвегия, но бихме били щастливи да бъдем малко по-близо до Словения. Там има категоризация на оскъпяването, в зависимост от срока и сумата. Архаичен е начинът, по който функционира нашето потребителско кредитиране", изтъкна Цветков.

По думите на Николов трябва да се развият инструментите за предоставяне на потребителска информация.

"За да имате сравнение, трябва да имате достатъчно информация. Калкулаторите в България не са толкова развити, колкото в други държави", обобщи председателят на "Активни потребители".

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Близо 900 лв. за репатрак след катастрофа на АМ "Тракия", от КЗП ...
149 години от Априлското въстание
Цигарите поскъпват от днес
Отбелязваме Международния ден на труда
Намаляват максималния размер на глобите за шофиране без винетка и...
Панделиева: Шофьорите правят каквото си могат, а държавата имитир...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).