Експерт: Внимавайте, когатo предоставяте таблет или смартфон на детето

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (0)
20:27 / 25.10.2022
459
Когато се регистрираме в сайтове, онлайн магазини и дори в социалните мрежи, ние предоставяме своите лични данни. Оттук следва и въпросът какво е допустимо да дадем като лична информация и крие ли това някакви рискове. 

Според експерта по потребителска защита Габриела Руменова, която е основател и на страницата "Ние, потребителите“, едно от най-важните неща при обработката на личните данни на гражданите е с каква цел се предоставят.

"Данните се предоставят за конкретни цели. Така е с мобилните оператори, банките и други дружества или пък социални мрежи. Съдържателят на платформата обаче няма право да ги предоставя на трети лица без нашето знание и съгласие", поясни Руменова ред БНР.

Мобилните оператори обаче могат да предоставят личните данни на потребителите на трети лица с маркетингова и рекламна цел. Затова и често ни "атакуват" най-различни съобщения за игри, тестове, новини или хороскопи и понякога от това сметката може да се увеличи осезаемо, без дори хората да подозират.

Габриела Руменова посъветва хората да преглеждат обстойно договорите, които подписват, защото не е изключено в някоя от клаузите да са дали съгласието си оператора да предоставя личните им данни на трети лица именно с маркетингова цел. 

"Много е важно обаче получателят на личните ни данни да ни уведоми за какви цели ги предоставя на трети лица, които ги използват за маркетингови цели. Тогава вече започваме да получаваме и тези кратки съобщения за игри, новини и хороскопи. Тук има и нещо специфично. Тези услуги се предоставят за кратко време безплатно. След това обаче стават платени", каза Габриела Руменова и напомни, че в Закона за защита на потребителите е ясно посочено, че не може да бъде предоставяна платена услуга без да бъде поискана от самия потребител.

Проверяват дали са защитени правата ни в договорите с телекоми и кредитни институции

"Ако потребителят плати такава нежелана услуга, той не само че има право да се откаже да я получава в бъдеще, но и да поиска да му се върне сумата, с която е бил таксуван", поясни експерта и посъветва в такива случаи гражданите да подават жалби до Комисията за защита на личните данни и Комисията за защита на потребителите.

Онлайн игрите също могат да ни докарат нежелани разходи при невнимание. Особено уязвими в това отношение са децата.

"Онлайн игрите крият рискове най-вече за децата, защото те са много емоционални, увличат се. Много често капаните са свързани със самия сюжет на играта. Например, на екрана се появява искане за добавяне на някаква сума точно в момента, в който емоциите на детето са нажежени до максимум. И тогава то може да натисне бутон "Продължи", който изскача на екрана в този момент. Това автоматично се отразява на кредитната карта, защото тези точки, които трупа не са за играта, а са монети в кредитната карта", поясни Руменова.

"Има и случаи, в които детето играе уж безплатна игра, но в даден момент тя трябва да бъде надградена и това също се заплаща", допълни експерта.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Проф. Чорбанов: Дано в понеделник да не бъде обявена епидемия, ка...
За седмица с металотърсач на плажа си купуваш телевизор
ПП-ДБ има готовност да преговарят с ГЕРБ за общо управление, но п...
Асен Агов: Евроатлантическите партии трябва да се съберат, защото...
Какво ще е работното време по празниците за "Кауфланд", "Лидл", "...
Как работодател заплаши с уволнение свой служител, само защото е ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).