Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Бургас
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Какво трябва да бъде поведението ни, ако детето ни се тръшка
Автор: Живко Кръстев 15:05 / 14.03.2024Коментари (0)1037
©
Детското тръшкане е напълно нормален етап от детското развитие. Той се случва, когато започне формирането на личността на детето. Това каза консултантът по позитивно възпитание Галина Гатева в предаването "Човекът на фокус“ на Радио "Фокус“.

В периода до година и половина или две и половина детето живее с представата, че е част от човека, който основно се грижи за него – обикновено това е майката. В момента, в който тази концепция започне да се променя, тогава започва формирането на неговата личност, обясни експертът. Детето вече започва да говори за себе си в първо вместо в трето лице – "аз“ и "мен“ вместо "то“ и "него“. То настоява да прави нещата само и изисква от родителите време, за да се справи. "В повечето случаи именно това е катализаторът на много от конфликтите и ситуациите на тръшкане. Детето иска да бъде чуто, защото вече е отделна единица. Детето започва да има повече свобода, започва да ходи и да изследва света, има възможност за интеракция в много повече ситуации, но основният му инструмент за комуникация все още остава плачът, защото то все още не е развило до такава степен своята вербална комуникация и способност да изразява своите потребности. Детето комуникира основно през плача и това е зов – "Чуй ме! Искам да направя нещо, да кажа своето мнение или да изразя позиция“. Ако родителят влезе в борба за надмощие, неминуемо и детето ще влезе в такава, но първоначалната идея на детето със сигурност не е "Аз искам да се наложа над теб“, а "Аз искам да бъда чут, разбран и да съм сигурен, че моето желание и нужда са важни“, обясни Галина Гатева.

Когато детето иска да избегне нещо или да получи нещо чрез тръшкане, родителят на първо място трябва да овладее себе си и да запази емоционална стабилност. "Изнервеният родител не може да вдъхне спокойствие на загубилото контрол дете. Той трябва да остане центърът, за който детето може да се закачи и да премине към момента на успокояване. След като детето се е успокоило, можем вече да изговорим рационално това, което искаме. В самия пик на емоцията няма смисъл да се опитваме да говорим, да обясняваме и да рационализираме. Децата в тези моменти просто не чуват“, поясни консултантът по позитивно възпитание.

Следващата стъпка е да се свържем с детето и да назовем това, от което то има нужда, да разберем какво иска, за да осъществим комуникация с него, да разберем нуждата, която стои зад това поведение, защото детето често пъти може да е просто гладно, обясни Гатева. "Клякаме на неговото ниво и валидираме неговото преживяване, за да може да установим връзка с него и да имаме чуваемост. Това ни дава време за деескалация на емоцията. Детето получава разбиране и емпатия, то се чувства видяно, мисли, че има някой, който го разбира, съответно няма нужда да ескалира повече с тази емоция. Даваме време и след това преценяваме, докато тече тази валидация, дали това искане по какъв начин може да бъде удовлетворено, или не. Можем да поставим граница и след това да му обясним каква е причината, когато вече се е успокоило, или да извадим списък, в който да запишем това негово желание, което отново валидира на детето, че ние го чуваме“, даде примери тя.

Наказанието, назиданието, насилието и крясъците могат да спрат моментното поведение на детето, но в дългосрочен план това може да доведе до разрушаване на доверието и връзката между родител и дете. "Представете си един тийнейджър, който е получавал крясъци, викове, наказания при всяко свое поведение или при проява на емоции и чувства. Изпадайки в някоя трудна ситуация в тийнейджърството, дали той ще е склонен да отиде при родителя и да потърси подкрепата му, или ще има този запис, че ще му се скарат?. Някои деца много бързо научават, че за да бъдат одобрени или приети от мама или татко, е нужно да потискат емоциите си и вместо да се научат на това преминаване от буря към спокойствие чрез регулация, те се научават по-скоро да натъпкват и да потискат емоциите си, да ги преглъщат, което със сигурност не е основа на емоционална интелигентност. Ако искаме децата да развиват своята емоционална интелигентност, да разпознават чувствата си и да се справят с тях, то тогава начинът не тези чувства е да бъдат потискани“, категорична бе Галина Гатева.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Май 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Либерализъм и консерватизъм в Европа
Парламентарни избори 2024
Национална баскетболна лига сезон 2023/2024
Бум на коклюш в България
Изграждане на Национална детска болница в София
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Бургас и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@burgas24.bg

За реклама:
Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Бургазлии във facebook
RSS за новините
Статистика: