
ЗАРЕЖДАНЕ...
Предупреждение: Има риск за хиляди фирми в България | ||||||
| ||||||
Нарастващите разходи, забавящото се търсене на крайния пазар, концентрацията на веригата за доставки и надвисналата заплаха от търговски мита изправят производителите, доставчиците и финансистите пред предизвикателства, свързани с кредитирането и ликвидността. Според последните данни от Търговския регистър, в България към момента има 558 компании, чиято основна дейност попада в категорията "Производство на автомобили, двигатели и части за влагане в автомобилната индустрия“. Макар на пръв поглед тази цифра да не изглежда особено внушителна, тя отразява само част от по-широката картина на автомобилната индустрия в страната. В действителност, още хиляди компании оперират в тясно свързани и допълващи сектори, които зависят от състоянието на основния автомобилен пазар и биха били засегнати от нарастващата несигурност в него. "За България това би означавало намаляване на поръчките, съответно и спад в производството и износа на българската продукция в европейската автомобилна индустрия. Последните данни на НСИ отчитат рязък спад в промишленото производство до -8,3% на годишна база след три последователни спада от декември 2024 г. (съответно - 3,9%, -3,3% и -3,5%). Преработващата промишленост продължава да дърпа индекса надолу, но едва с 3,3%, докато основната причина е енергийния сектор (-30% на годишна база), откъдето идва и цялостния спад. На месечна база, през март 2025 г. производственият индекс е -3,6% спрямо -0,5% месец по-рано. За съжаление, няма изгледи ситуацията в европейския автомобилен сектор да се стабилизира, вземайки предвид и други утежняващи фактори като зеления преход, натиска за преминаване към електрически превозни средства, евтиният внос от Китай, неконкурентоспособността на Европа, както и търговската война и налагането на митата от страна на САЩ“ , каза Пламен Димитров, управител на Кофас за страната ни. Тенденции във финансовото здраве и риска Макар че на пръв поглед данните за автомобилната индустрия в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) са положителни, по-дълбокото вглеждане в тях разкрива един много по-сложен и все по-нестабилен финансов пейзаж. Зад ръста на приходите се крият нарастващи разходи, намаляващи маржове и тревожно нарастване на корпоративния дълг, предаде pariteni.bg. Ако не се вземат мерки, тези промени могат да изложат на каскадни финансови затруднения дори стабилни производители и доставчици. Волатилност на търговията и тарифите Автомобилната индустрия в ЦИЕ е дълбоко интегрирана в ЕС и в световен мащаб: Полша е изнесла превозни средства (или компоненти) на стойност 35 млрд. щатски долара през 2024 г. (11% от общия износ), а износът на автомобили от Румъния представлява 35% от националния износ. В България оперират близо 10 хиляди компании, ангажирани с търговия на едро на автомобилни резервни части, както и още над 9 хиляди, които се занимават с продажба на нови и употребявани автомобили. В сектор "Производство на батерии и автомобилни акумулатори“ в страната ни са локализирани едни от най-големите производители в лицето на Монбат и Ел Бат, а стотици други български фирми оперират в секторите "Производство, ремонт и търговия с автомобилни гуми“, "Производство на електрически мотори, генератори и трансформатори“ и "Производство на алуминий и други леки метали“. Заплахата от налагане на мита от страна на САЩ поражда опасност от внезапни сътресения в търсенето: прекият износ за САЩ остава скромен, но косвените рискове по веригата на доставки могат да бъдат значителни. Натиск върху ликвидността и кредитния риск Тъй като производителите на автомобилни компоненти работят с рентабилност под 10%, дори скромни забавяния на поръчките могат да доведат до ликвидни затруднения за по- слабите групи. Данните на Кофас сочат, че през първото полугодие на 2024 г. броят на подадените молби за несъстоятелност сред доставчиците на автомобили в ЦИЕ е нараснал с 15%. Увеличаващи се регистрации на нови автомобили, но неравномерно възстановяване. Регистрациите на леки автомобили на основните пазари в Еврозоната надхвърлят 140 индексни пункта до края на 2024 г., но ръстът в ЦИЕ, макар и положителен, изостава от Западна Европа по абсолютен обем и е насочен към модели с двигатели с вътрешно горене(дял от 74%). Като заключение: на фона на нарастващите производствени разходи, търговска несигурност и динамично променящи се потребителски нагласи, автомобилната индустрия в Централна и Източна Европа е изправена пред сериозни предизвикателства. В подобна среда проактивното управление на риска не е въпрос на избор, а необходимост за устойчивост и конкурентоспособност. |
тел.: 0886 49 49 24
novini@burgas24.bg