Производители за новия закон за доставките: Продуктите пак ще се купуват, но може би няма да са на толкова ниски цени
Според експерти новите текстове по Закона за веригата на доставките потенциално биха могли да доведат до по-високи цени. Предложенията към момента са поставени под обществено обсъждане.
"Проблемът в случая не е само за потребителя – проблем има и за производителите", заяви пред NOVA Симеон Караколев, председател на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация. По думите му няма повод за притеснение у потребителите относно промоциониланите цени в магазините. Важно е обаче да се оцени на каква база ще бъдат изчислени тези цени.
"Продуктите пак ще се купуват, но може би няма да са на толкова ниски цени. В момента цените на някои производители са доста по-ниски от това, което виждаме на рафта в магазина, защото ако в началото на веригата на доставките има проблем, той ще се пренесе по цялата дължина", каза още Караколев и посочи, че новите изисквания биха поставили проблеми пред млекопроизводителите.
"В България повече от половината производство на млечни продукти е субсидирано. Освен това – законът има изискване за минимален процент млечни продукти на пазара, но тук влизаме в полемика – българско сирене, направено от българско мляко, ли е такъв продукт?", посочи още той.
"В много случаи промоционалните цени на даден продукт оказват влияние на пазара, но това са неща, които могат да се договорят – те не налагат от едната страна върху другата",каза Яни Янев от Сдружението на производителите на растителни масла и преработватели на маслодайни култури в България. Според него промени в условията за промоционалните цени в магазините биха повлияли най-много на хората, които разчитат на тях за покупки в големите вериги.
"Наложени едни 10% от предишната цена на даден продукт би било много за потребителите. Особено когато наблюдаваме покупки в големите вериги става въпрос за продукти в промоция", каза още Янев и посочи, че част от предложените промени не са равностойни също и спрямо отделните производствени сектори.
"Има доста противоречия – казва се например, че цената се определя на база себестойност плюс 10% надценка, но когато се сключват договори, производителят трябва да получи предложение от търговеца. Търговците обаче не са запознати с тази себестойност, не знае и какви разходи е имал при самото производство", обясни той.
Председателят на Националната асоциация на животновъдите в България Бойко Синапов беше категоричен - целта на предложенията е да бъдат защитени интересите както на производителите, така и на потребителите. Според него един от проблемите на пазара е именно липсата на съпричастност към първичните производители.
"С този закон целим да се изградят някакви правила, защото много често, от произведеното от нас до рафта в магазина, никой не контролира надценките на продуктите", обясни Синапов.