Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Бургас
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Промени, касаещи шофьорите, предстои да бъдат въведени първо в София и Бургас
Автор: Екип Burgas24.bg 15:12 / 11.01.2022Коментари (4)7368
©
Няколко български града вече имат проекти за забрана на движението на стари автомобили в централните части. Това са София, Пловдив, Бургас, Варна и Перник. Във всеки от тях ще бъде въведена някакъв тип зона за ниски емисии, подобно на тези, които съществуват в над 300 града в Европейския съюз.

Това става възможно след като от началото на 2022 г. влезе в сила текст в Закона за чистотата на атмосферния въздух, който дава право на общините самостоятелно да налагат мерки в дните с повишено замърсяване, съобщава “Дневник". Засега не е съвсем ясно кои коли ще бъдат засегнати, особено при положение, че слуховете за отмяната на новите екологични стикери не спират. Във всеки случай най-старите коли ще бъдат засегнати първи – вероятно от първите две категории на новите еко стикери или с Евро 2 (преди 1 януари 1996 г.) и по-нисък клас според европейската рамка. 

София

Столицата вероятно ще е първият град, въвел зона за ниски емисии. Очаква се тя да бъде в два кръга и да бъде въведена от 1 януари 2023 г., като не е ясно дали ще функционира през цялата година, през зимния период или само в определени дни с повишено замърсяване. Столична община вече е готова със системата за видеоконтрол. По-малкият кръг ще обхваща историческия център на града, а другата вероятно ще е близка по обхват до актуалната Синя зона. В началото ограниченията няма да важат за живущите в самите зони, съобщава Зафир Зарков, зам.-председател на транспортната комисия към СО. Глобите за нарушители ще бъдат от 50 до 500 лв. за физически лица и от 200 до 1000 лв. за юридически.

Пловдив

Вторият по големина град у нас е на етап обявена обществена поръчка за въвеждане на механизъм за работа на нискоемисионна зона. Засега не е ясно какъв ще е обхватът на зоната, нито в кои дни ще функционира. Тя най-вероятно ще обхваща колите с екологичен клас Евро 1 и 2.

Бургас

В морския град, подобно на София, ще се въведат две зони. Първата ще е в идеалния център на града (от 2024 г.), а втората – в широкия център (от 2027 г.). Бургас е един от малкото градове у нас, които вече имат зони с ограничение на скоростта от 30 км/ч, което морската община приема като мярка срещу замърсяването на въздуха. Доколко тя е ефективна, предстои да разберем, когато се натрупат достатъчно данни.

Варна

Засега Варна е по-назад в планирането на нискоемисионни зони. Предвиждат се срещи между представители на общината, Пътна полиция, “Паркинги и синя зона". 

Перник

Макар да е далеч по-малък от изброените градове, Перник също обмисля нискоемисионна зона. В града тече дискусия между експерти и общината за въвеждане на зона за “екологосъобразни автомобили", съобщава “Дневник". Зоната вероятно ще важи само в дни с повишено замърсяване на въздуха.

Стимулите

Цялостната идея на нискоемисионните зони е автомобилният парк да се обнови, а броят на колите да се намали. София е сред градовете в ЕС с най-много коли – 663 автомобила на 1000 души, като средното в ЕС е 450 коли/1000 души. Предвидените стимули у нас засега не са много, но се говори за подобрения по градския транспорт, изграждането на велосипедни алеи, както и на услуги за споделено използване на автомобили, каквито засега има само в София и Пловдив.

Най-интересна е мярката по програма “Околна среда" за финансова помощ от 12 хил. лв. (6135 евро) за покупка на електромобил. Макар това да е сериозна помощ, то е ясно, че повечето собственици на коли от 90-те години ще имат нужда от по-сериозна помощ, за да преминат директно към електромобили. За сравнение това са базовите цените на някои популярни модели електромобили у нас: BMW i3 (78 550 лв.), Dacia Spring (33 500 лв.), Honda e (66 990 лв.), Hyundai Kona (69 990 лв.), Nissan Leaf (71 090 лв.) Renault Zoe (58 190 лв.), VW ID.3 (71 441 лв.). Ловешкият Next.e.Go, чийто завод още не е започнал да се строи, би следвало да започва от около 40 хил. лв., когато излезе на пазара през 2024 година, пише dizzyriders.bg.



Още по темата: общо новини по темата: 86
19.08.2022 »
04.05.2022 »
28.04.2022 »
01.03.2022 »
01.10.2021 »
29.09.2021 »
предишна страница [ 1/15 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Идеално, по-малко имбецили с таратайки :-))))
Aнонимен
на 11.01.2022 г.
0
 
 
Перфектно - ще горим боклука идващ от цял свят и ще го дишаме , а за гражданите отново само рестрикции ограничения и дискриминация на бедни и богати - нови/стари коли! Никой не пита хората с какво да си платят сметките даже , много скоро ще стане страшно !
+1
 
 
в Пловдив парите потъват като в бездънна яма.. нищо няма да се случи.. както стана със зоопарка, умните светофари, системата за автобусите.. доверието към кмета и кметовете по райони (като изключим Тракия) е 0. Презастрояването тече в пълна сила, а публичен линч все още няма..
Коментарите са на публикуващите ги. Burgas24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
49-ото Народно събрание
Парламентарни избори 2024
Здравко Жилов загуби брат си, снаха си и двете им деца при пожар
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Газови доставки
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Бургас и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@burgas24.bg

За реклама:
Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Бургазлии във facebook
RSS за новините
Статистика: