Симеон Ставрев: БДЖ губи монопола си. Превозите ще се разделят на три лота
На 13 декември 2026 БДЖ ще изгуби монопола си. Пътническите железопътни превози в България се разделят на три лота - западен, северен и южен. Това заяви във Facebook общинският съветник от ПП-ДБ Симеон Ставрев.
Ето цялата публикация:
"На 13 декември 2026 БДЖ ще изгуби монопола си. Пътническите железопътни превози в България се разделят на три лота - западен, северен и южен. Всички печеливши линии, сред които от София до морето, плюс експресни, бързи, нощни и международни влакове са включени в западния лот с център София. Изпълнителите ще са ясни до края на годината, а договорите им ще са за 12 години. Големият въпрос е как ще бъде разпределен пазарът и дали БДЖ ще вземе западния лот или частните играчи самостоятелно или в консорциум ще оставят за БЖД другите два или дори един от по-слабите лотове, които са по-скоро с регионално значение.
Лицензи за пътнически превози имат БДЖ, ПИМК Рейл Експрес (ПИМК), Юнион Експрес (Юнион Ивкони), Рейлимпекс (неясна собственост, регистрирана в Стара Загора). Новите 60 мотрисни влака, които държавата поръча с пари от ЕС, ще бъдат пропорционално разпределени и отдадени под наем на операторите на трите лота. Подвижният състав ще пристигне на няколко етапа - до 31 август 2026 г. трябва да пристигнат 20 мотрисни влака на Škoda, а до 25 август 2027 г. - влаковете от Alstom.
Западния лот (в червено на картите) с депо София включва движението на експресни влакове от столицата до Варна и Бургас, както и до Петрич и по направлението Горна Оряховица - Русе. По същите направления ще се движат и бързи влакове. Международните и нощните бързи влакове също ще се обслужват от западния превозвач. Обслужваните маршрути за пътническите влакове са от София до Пловдив, Горна Оряховица, Видин, Кюстендил, Петрич, Кърджали, Свиленград, Карлово, Панагюрище, Свищов.
В северния лот (в зелено на картите) с депо Горна Оряховица са включени бързи влакове по направленията Русе - Варна, Русе - Горна Оряховица - Карлово – Пловдив. За северния превозвач са оставени пътнически влакове, които обслужват североизточната част на страната. Най-дългото направление, по което ще се движат пътнически влакове на северния превозвач са от Русе през Горна Оряховица до Димитровград, и от Русе през Синдел до Бургас.
В южния лот (в синьо на картите) са включени бързи влакове по две направления. Едното е от Пловдив - Стара Загора - Карнобат - Варна, а другото от Пловдив - Горна Оряховица - Варна. Пътническите влакове ще се движат по направлението Пловдив - Карлово - Стара Загора - Карнобат - Бургас.
Обособяват се няколко вида влакове по скорост и дължина на пробега:
1. Експресните влакове - трябва да имат минимум първа и втора класа и да се движат със средна скорост от минимум 80 км/ч, маршрутът им е над 100 км в посока и обслужват само градове с над 20 000 души.
2. Бързи влакове - също ще са първа и втора класа, с резервация на всички места и ще обслужват маршрут над 100 км в посока и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута. Има ги и в момента.
3. Пътнически влакове - с маршрут до 200 км в посока и ще обслужват всички гари и спирки по маршрута. Има ги и в момента.
4. Международни влакове - с първа и втора класа, с резервация на всички места, с маршрут, който пресича държавната граница и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута в страната. Има ги и в момента.
5. Нощните влакове са с първа и втора класа, с резервация на всички места и ще предлагат легла или кушети за преспиване с маршрут над 100 км, който пресича или не пресича държавната граница. Има ги и в момента."
Повече вижте в галерията.