След перипетиите на пловдивчанин с "Технополис": Уточниха черно на бяло какво трябва да знае всеки потребител!

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (4)
09:56 / 20.07.2017
1627
След статиите на Plovdiv24.bg "Пловдивчанин огорчен от "Технополис" и "От "Технополис" отговориха на огорчения техен клиент от Пловдив" от Комисията за защита на конкуренцията разпространиха следното уточнение:

Във връзка с видеоразказа на гражданин, който е закупил хладилник от голяма търговска верига и е пожелал да го върне поради това, че не отговаря на желаните от него размери, подготвихме кратък материал за предвиденото в Закона за защита на потребителите относно правото на отказ от покупка.

Вероятно и други потребители не са достатъчно запознати с правата си по отношение възможността за връщане на закупена стока и предлагаме да използваме конкретния случай като повод да разясним този въпрос.

Комисията за защита на потребителите (КЗП) предлага кратка информация за предвидените в Закона за защита на потребителите хипотези, при които може да бъде върната закупена стока:

Дефектна стока

На първо място, това са случаите, в които потребителят е попаднал на дефектна стока (съгласно чл. 122). Тогава един от начините, по които търговецът следва да удовлетвори рекламацията, е чрез разваляне на сделката и връщане на парите (съгласно чл. 124, ал. 1). Другите посочени в закона варианти са безплатен ремонт, замяна или отбив от цената. Има случаи, в които търговци предоставят своя гаранция (т.нар. търговска гаранция), в която се предвижда възможността стока с дефект директно да бъде заменена с нова или приета обратно срещу възстановяване на заплатената за нея сума. 

Покупка през интернет или извън търговски обект

Връщане на стока с аргумента, че не допада на потребителя, не е правилен размер или подходящ цвят и пр. не е предвидено в Закона за защита на потребителите, който е хармонизиран с европейското законодателство. Изключение са случаите, в които сделката е сключена от разстояние (по Интернет) или извън търговски обект (съгласно чл. 50). В тази хипотеза, без да дължи каквото и да било обяснение на търговеца, потребителят има право да претендира за разваляне на договора в рамките на 14 дни след доставката и за връщане на парите също в срок до 14 дни и то по същия начин, по който са били платени.

Законодателят предвижда тази опция с презумпцията, че потребителят не е имал възможност да се запознае с реалните характеристики на стоките само по техни снимка или описание. Правото за връщане на стока, закупена от разстояние или извън търговски обект, обаче, е различно от правото за предявяване на рекламация във връзка с установен дефект, независимо от това дали стоката е придобита от традиционен магазин или от електронен такъв.

Добри търговски практики

Връщането на закупена от традиционен магазин стока без дефект или след изтичане на 14-дневния срок при сделките от разстояние и извън търговски обект е въпрос единствено на добра търговска практика от страна на конкретния икономически оператор и не е нормативно уредено.


Виж коментарите (4)
Още новини от Национални новини:
Проф. Чорбанов: Дано в понеделник да не бъде обявена епидемия, ка...
За седмица с металотърсач на плажа си купуваш телевизор
ПП-ДБ има готовност да преговарят с ГЕРБ за общо управление, но п...
Асен Агов: Евроатлантическите партии трябва да се съберат, защото...
Какво ще е работното време по празниците за "Кауфланд", "Лидл", "...
Как работодател заплаши с уволнение свой служител, само защото е ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).