Учени от БАН тестват българска ваксина срещу COVID-19 върху мишки
Автор: Екип Burgas24.bg 20:54 / 19.02.2021Коментари (1)567
Учени от БАН тестват българска ваксина срещу COVID-19 върху хуманизирани мишки без имунна система.

“Българската ваксина е иновативна, протеинова, съдържаща къси вериги олигопептиди, които са елементи от вирусните протеини. Въведени в човешкия организъм те трябва да създадат имунен отговор, който да разпознава коронавируса и да го обезврежда", обясни пред “Труд" шефът на Института по микробиология към БАН проф. д-р Пенка Петрова.

Късите олигопептиди са капсулирани в липидни наночастици. Колкото до липидните наночастици, те са подход или механизъм за доставяне на ваксината в човешките клетки. Докато липидните наночастици са използвани и в други COVID- ваксини, олигопептидната ваксина по български модел е по-различна от всички предлагани досега, подчерта проф. Петрова.

Разработката на българската ваксина е започнала миналата година.

Най-напред е направен математически модел, който показал на учените кои части от вируса могат да използват. Търсени сa такива, които да не мутират, но да предизвикват достатъчно силен имунен отговор. След това са избрани наночастици, а препаратът е създаден след повече от 6 месеца. В хуманизираните мишки се въвеждат елементи от човешката имунна система. Така имунизирайки ги, може да се предвиди какъв ще бъде и имунният отговор при хората, обясни проф. Петрова.

Ваксината се разработва от колектив с ръководител проф. Андрей Чорбанов от департамента по имунология към института по микробиология на БАН. В България няма друго предложение за ваксина срещу COVID-19. До момента финансирането на препарата е осъществено по пилотен проект за 70 000 евро на институт “Пастьор" в Париж, към който институтът по микробиология на БАН е асоцииран член. Учените ни са подали и проект към фонд “Научни изследвания", но до момента оттам финансиране няма.

Договорът, който е за 250 000 лв. не е подписан.

Междувременно в отговор на депутатски въпрос здравният министър Костадин Ангелов съобщи, че министерството би “финансирало такава ваксина, ако има всички данни и документации за нея".

Петиция в подкрепа на българската ваксина срещу COVID-19 пуснаха в социалните мрежи неправителствени организации. Зад тях застанаха и българи живеещи в чужбина. Те настояват институциите да подкрепят българската наука и усилията на нашите учени за създаване на универсална ваксина срещу COVID-19.

Още по темата: общо новини по темата: 9285
16.06.2021 »
15.06.2021 »
предишна страница [ 1/1548 ] следващата страница

Финансирайте ги и им дайте шанс да докажат, че могат! Правят го за България.
Коментарите са на публикуващите ги. Burgas24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.