Закъсахме я - и ние, и гърците

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (0)
15:33 / 21.08.2022
558
27 на сто от българите имат просрочени сметки за парно, ток и вода, показват данни от петия кръг от електронното проучване "Живот, работа и COVID-19: Живот в нова ера на несигурност“ на Eurofound. Това поставя страната ни на второ място по дял на хората, които трудно плащат сметките си.

На първо място е Гърция, където всеки втори признава, че има просрочени сметки за комунални услуги. Такива задължения са натрупали и 26,9 на сто от хърватите, 24 на сто от италианците, 22,6 на сто от румънците и дори 21% от финландците.

 

Нарастващите цени на енергията поставят повече хора под по-голям финансов натиск и по-голям риск от енергийна бедност, сочи още докладът.

Все повече хора се борят да свързват двата края, като разходите за живот в ЕС се покачват на безпрецедентно ниво, като среден процент на инфлация в 27-те държави-членки на ЕС е близо 8% през март 2022 г., причинено най-вече от скока на цените на енергията.

Доказателство, че нарастващите разходи за живот оказват влияние върху финансовото състояние на хората е, че около 53% от респондентите на електронното проучване съобщават, че домакинството им е имало трудности да свързва двата края през пролетта на 2022 г. – значително увеличение спрямо 45%, отчетени през 2021 г. и 47% в началото на пандемията от COVID-19. Поради покачващите се цени на енергията респондентите във всички възрастови категории сега са под по-голям финансов натиск, отколкото когато и да било по време на пандемията, пише в доклада.

Последният кръг от електронното проучване (пролет на 2022 г.) показва, че по-често хората имат проблеми с плащането на сметки. С 16% от хората, които съобщават, че са закъснели със сметките си за комунални услуги, енергийната бедност е нарастващ риск. Степента, до която енергийната бедност засяга хората, варира значително в зависимост от страната им на пребиваване.

Делът на тези, които съобщават, че изостават със сметките си за комунални услуги е най-нисък в Дания и Швеция - 7%. Този проблем е особено изразен за 53% от хората, които съобщават, че имат трудности да свързват двата края: средно над една четвърт (28%) от тези домакинства имат просрочени сметки за комунални услуги.

Много хора изразяват загриженост за способността си да плащат сметки през следващите три месеца. 28% от всички респонденти очакват проблеми с плащането, докато 31% от домакинствата с кола очакват да имат трудности да плащат разходите, за да я поддържат и работят. За финансово уязвимите домакинства енергийната бедност е още по-висок риск: 45% от хората, които съобщават, че имат трудности да свързват двата края, се притесняват, че няма да могат да плащат сметките си за комунални услуги през следващите три месеца.

Това безпокойство се увеличава значително сред домакинствата, които вече имат просрочия: средно 74% от тях изразяват загриженост, че няма да могат да платят сметките си за комунални услуги през следващите три месеца. В резултат на това значителен брой финансово уязвими домакинства са изложени на риск от енергийна бедност. Докато правителствата, които се стремят да облекчат отрицателните въздействия от повишаването на цените върху домакинствата, въведоха енергийни субсидии и намаления на ДДС за електричество, газ и гориво, субсидирането на потреблението на енергия е само краткосрочно решение, е изводът в доклада.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Радев с остра позиция за създаването на частна детска болница, п...
Успокоиха ни за цените на агнешкото, яйцата и козунаците за Велик...
Йотова с първи коментар за промените в хазарта: Набързо приетите ...
Станишев: Много войводи, малко четници
Половината безработни у нас са със средно образование
Шофьор остана без работа заради фалшиво положителни тестове за на...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).