 © Burgas24.bg |  | Бургаският омбудсман Таню Атанасов изпрати писмо до медиите на Бургас в което споменава, че много бургазлии са го потърсили, заради проблеми с мобилните оператори. Във връзка с това, че много граждани не знаят правата си, той изпраща най-характерните промени, защитаващи правата на потребителите, съдържащи се в промените на закона за електронните съобщения. Ето ги и тях:
Какво трябва да знаем при взаимоотношенията с мобилните оператори от 01.01.2012 г.
Промените в Закона за електронните съобщения са в сила от 29.12.2011 г. В раздела "Защита на интересите на крайните потребители" са разработени редица норми, които защитават потребителите на мобилни услуги.В чл.226, ал. 6, е записано "Независимо от срока на договора, условията и процедурите за прекратяване на договора между предприятията, предоставящи електронни услуги и техните абонати не са пречка за смяна на предприятията, предоставящо услугите".
Член 227, ал. 2, т. 9, съдържа следния задължителен текст "уведомяване на крайните потребители не по късно от един месец от изтичане на срока на индивидуалните договори с тях".
В член 228, ал. 1, т. 4 г, изрично е упоменато, че във всеки индивидуален договор трябва да се съдържа - "едностранно прекратяване на договора от страна на абоната с едномесечно предизвестие".
В алинея 2 на същия член е записано, че "условията по ал. 1, следва да бъдат съставени ясно, изчерпателно и в леснодостъпна за абонатите форма".
В алинея 3 се съдържа следното условие "Индивидуалния договор при Общи условия влиза в 7 - дневен срок след сключването му, освен ако абоната изрично не е заявил писмено желание договорът да влезе в сила незабавно".
Алинея 5, уточнява, че "В срока по ал. 3, когато е приложим, абонатът има право едностранно да прекрати договора, без да дължи неустойки".
Нов чл. 229 а, ал. 1, регламентира условията за прекратяване или продължаване на съществуващия договор. "Срочен договор може да бъде продължен само при изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие, след изтичане срока на договора, той се преобразува в безсрочен при същите условия. Абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това".
Ал. 2, Нищожни са всички уговорки, които противоречат на ал. 1.
Законодателят в чл. 238, е записал правото на потребителя да се жалва до Комисията за регулиране на съобщенията в срок да два месеца от действия и бездействия от страна на мобилния оператор с което са нарушени неговите права, а в чл. 240 е определил, че комисията се произнася с решение по жалбата в двуседмичен срок от постъпването й.
Във всеки етап от процедурата по обжалване, потребителят може да се обръща към съда за разрешаване на спора или по реда на Закона за медиацията. |