Омбудсмана раздава 1000 брошури със закона за етажната собственост

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (0)
12:20 / 03.04.2009
2716
Омбудсманът на Бургаска община Таню Атанасов разпрати до медиите коментар за новия закон за управление етажната собственост. Законът влиза в сила от 1 май 2009 година. Общественият посредник заяви също, че за да се запознаят гражданите, ще разпечата 1000 брошури от закона, които ще ги разпространи сред бургазлии. Публикуваме целия коментар на Таню Атанасов в Burgas24.bg:

Тази деликатна материя свързана с регулиране на много сложните междусъседски отношения, вече се разглежда не от Правилника приет през далечната 1951 г. и допълван многократно, а от Закон за управление на етажната собственост /ЗУЕС/ приет от Народното събрание и обнародван в бр. 6 на ДВ от 23.01.2009 г. Той съдържа 57 члена, които регламентират правата и отговорностите на всеки собственик и обитател на етажна собственост и влиза в сила от 01.05.2009 г.
Не само в количествено отношение, но най-вече и в качествено, новият закон създава нормативни правила на базата, на които се изграждат отношенията между съсобствениците и обитателите на етажна собственост.
За никого не са тайна сложните междуличностни отношения, които тровят допълнително и без това нелекото ни ежедневие.
Водят се междусъседски битки за какво ли не.
Моето впечатление е, че мнозина от нас решиха, че в условията на демократичното устройство на обществото може грубо и безнаказано да се нарушават, както съществуващите правила закрепени в закони и други нормативни документи, така и моралните и етични норми за поведение.
Необходимо е да се научим отново да се уважаваме, да бъдем учтиви и да зачитаме правата на всеки да бъде различен, но в рамките на приетите норми.
Считам, че този закон ни дава нова възможност да започнем или да продължим да изграждаме отношения базиращи се върху приети правила за взаимно уважение.
Закона акцентира не само правата, но най-вече и задълженията на собствениците на етажна собственост. В чл. 16 са определени 17 задължения за собствениците и обитателите. Новост е задължителното въвеждане във всяка сграда или вход на Книгата на собствениците, чийто образец се утвърждава от Министъра на регионалното развитие и благоустройство. В книгата се вписват трите имена на собственика, членовете на неговото домакинство и на обитателите.
Към книгата се води приложение, в което всеки собственик или обитател вписва притежаваните или взети за отглеждане животни.
Когато сградата е с повече от един вход управлението може да се осъществява във всеки отделен вход, а формите за приложението му според закона са две-общо събрание или сдружение на собствениците.
Подробно са разписани в чл. 11 правомощията на общото събрание.
Общото събрание вече може да се свиква и от кметовете на общината и района.
Новост в закона е и това, че в периода 15 юли-15 септември, празнични дни и дни определени от МС на РБ за почивни не могат да се насрочват общи събрания. Кворума за провеждане на общите събрания и вземането на решения вече се изчислява не в проценти на присъстващите съсобственици, а в проценти от притежаваните общи части на етажната собственост.
Например се изисква присъстващите да притежават 67% от идеални части от общите части на етажната собственост, за да бъде законно общото събрание. В същото време се запазва възможността, един час по-късно събранието да се проведе и да бъде законно независимо от това какъв е процента на притежателите на идеални части.
В общото събрание собствениците имат право на глас съответстващ на притежаваните от тях идеални части от общите части на сградата.
Член 18 регламентира и възможността за провеждане на съвместни общи събрания между две или повече етажни собствености, което да реши проблем свързан с общи части на тези отделни етажни собствености.
Нов момент в закона, е че управителя е длъжен в 14-дневен срок да уведоми общинската или районна администрация за своя избор, като приложи копие от решение на общото събрание. В раздел ІІІ от закона се регламентира и създаването на сдружения на собствениците, като юридически лица, които имат за предмет на дейност, управлението на общите части на етажната собственост.
В закона съществуват норми, които задължават собствениците да изпълняват решенията на Общото събрание и Управителния съвет /Управителя/.
Когато собственик или обитател не изпълни решението на Общото събрание, председателят на УС /управителя/ има право да подаде заявление до районния съд за издаване на заповед за изпълнение по реда на чл. 410, ал. 1, т. 1 от ГПК.
Разбира се всеки собственик има правото да иска обмяната на незаконосъобразно решение, както на Общото събрание, така и на УС /управителя/, чрез Районния съд по местонахождението на етажната собственост в 14 дневен срок от получаване на съобщението.
Създава се нов режим за регистрация на всички сгради в режим на етажна собственост и това е вменено в задължение на Общинската или районната администрация.
По нов начин се определят задълженията на собствениците при осъществяването на ремонта, обновяването и поддържането на общите части.
Задължително се създава и поддържа фонд „Ремонт и обновяване".
Всяка сграда в режим на етажна собственост, трябва да притежава технически паспорт при условията и по реда на Закона за устройство на територията. За съществуващите сгради този срок е до 31.12.2012 г.
Член 51 от ЗУЕС определя ясно правилата за разпределение на разходите за консумативи и текущо поддържане, които най-често са причина за много спорове-разпределят се поравно според броя на собствениците и обитателите.
Завишени са глобите, които могат да се налагат на всеки собственик или обитател, който не изпълнява задълженията си, произтичащи от този закон.
Констативните протоколи от констатираните нарушения се изготвят от Управителния съвет или Управителя, по реда описан в глава пета, чл. 55 - 57.
Актовете се издават от общинската или районната администрация, а наказателното постановление от съответния кмет или упълномощено от него лице, като се спазват разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания.
В закона се възлагат и определени права и отговорности на местните органи на властта.
На всички е известно, че ние гражданите сериозно подценяваме необходимостта от функционирането на общите събрания, като първична форма на самоуправление и отговорност.
Закона в § 3 от ПЗР, императивно задължава кметовете да организират провеждането на общи събрания, там където те не съществуват.
Нови права са предоставени на кметовете, спрямо тези собственици, които не полагат грижи за безопасността на обитаваните от тях сгради. Ако неотложните ремонти не се извършат и това застрашава живота на живеещите и други граждани, ремонта се извършва със заповед на кмета, а разходите за него въз основа на платежните документи се събират от собствениците по реда на ГПК, чрез издаване на изпълнителен лист
За такива нужди ежегодно в бюджетите на общините се плащат средства.
Считам, че Закона за управление на етажната собственост създава необходимите условия за регулиране на междусъседските отношения, а как ще го приложим зависи единствено и само от всеки един от нас и всички заедно!
За да подпомогна работата на гражданите и управителите, ще отпечатам и разпространя брошура съдържаща закона в 1000 екземпляра.

Виж коментарите (0)
Още новини от Новини от Бургас:
Почина българският Брад Пит
Експерт: Цари хаос при свободното къмпингуване и регламентирането...
За първи път в Бургас се обявява прием за ученици след 7-ми клас ...
Култова бургаска сграда е спасена от разрухата
Бургаска клиника закупи модерни апарати за диализа
Този човек създаде големи главоболия на десетки в ж.к. "Братя Мил...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).