 © | Бивши и настоящи ученици от ГРЕ Г. С. Раковски: | виж още | |
Евгени Апостолов е роден в Бургас на 13 юни 1070 година. Завършил ГРЕ "Г. С. Раковски". Висшето си образование получава в Калифорнийския университет. Семеен, с две деца. Превръща карането на колело от хоби в начин на живот и кауза за популяризирането му като ежедневен екологосъобразен транспорт. Основател и председател на Националната велосипедна асоциация /НВА/, регистрирана в Бургас през 2003 година, член на Европейската федерация по велосипедизъм и български партньор по проект "Bike 2 Work - Smart Choise for Commuters".Г-н Апостолов, Бургас е град с добра велосипедна инфраструктура и е обяснимо да домакинства форум, свързан с велосипедизма. Какви са акцентите на срещата на партньорите по проект "До работа с колело", която предстои на 13 октомври?
Проектът стартира тази година и ще продължи 36 месеца. Финансиран е от програмата на ЕК "Интелигентна енергия", а водещ партньор е Европейската федерация по велосипедизъм. Партньори са 13 европейски страни, включително България. Основната цел е повече хора да карат по-често колело. Преди няколко дни в Люксембург се проведе среща, организирана от Европейската велосипедна федерация, на която всички министри на транспорта на европейските страни приеха Декларация за велосипедирането като екологосъобразен вид транспорт. Към нея има план за действие, касаещ бъдещите мерки, които трябва да се предприемат от всяка една страна. Минималното, което българският министър е поел като ангажимент, е да се направи национална велосипедна фокусна точка, т.е. да се създаде структура, която да събира всичко по плана на едно място. На базата на тази инициатива сме поканили кмета на Бургас да подкрепи идеята ни за създаване на дирекция в Министерство на транспорта, която да се нарича "Градска мобилност" и която се занимава с прилагането на политики за устойчив градски транспорт на национално ниво. Бургас е еталон и което се случва тук трябва да се случва навсякъде. Затова именно е нужно координиране на национално ниво. Това е и акцентът на нашата среща в Бургас. Искаме да анонсираме интересните неща за хората, като европейска програма за транспорт и здраве, която касае преброяване на велосипедния бизнес на ниво град, за да се направи оценка на въздействието на велосипедната икономика върху цялостната икономика.
Какви конкретни дейности включва проектът "До работа с колело"?
За да се активират работещите хора да ходят на работа с колело, се осъществяват три дейности: кампании за публичност, обучение на работодатели и организиране на фокус групи за семинари с държавната администрация. Ние, Националната велосипедна асоциация, трябва да координираме диалога между участници в кампании, работодатели и местни власти. За трета година от сдружение "Велоеволюция" в София организират кампании, които имат състезателен характер. Кампанията, която ние организираме, е на принцип последователни дни на каране на колело. Който кара колело всеки ден продължителен брой дни без да прекъсне, той е първенец, независимо колко километра е изминал. Отчитането на това кой колко е карал ще става чрез едно безплатно приложение за смартфон. То отчита изминатите километри, маршрута и скоростта. Който не разполага със смартфон, разбира се, може да декларира на сайта ни изминатите километри. Ценно е обаче приложението, защото събира данни за всички участници - къде се кара колело, има ли трафик на път, в който няма велоалеи и трябва да се направят... С тази електронна система ще има категоричен отговор колко хора ползват колело. Като стимул за участниците ще бъдат привлечени рекламодатели, които ще предоставят дребни подаръци, примерно за всеки изминати 20 километра.
Основният въпрос е какво би накарало повече хора да се качат на колело.
Данните от приложението ще се разглеждат от специалисти - психолози, социолози в посока промяна на мобилното поведение и факторите, които карат един човек да промени начина си на придвижване. В други държави на базата на проучвания са отчетени два основни фактора, които определят мобилното поведение - личния пример и стимула. Улицата диктува поведение и то се променя поне за две години, не за седмица-две.
Проектът само работещите хора ли обхваща? Има ли някаква възрастова граница?
Няма възрастова граница. Хората, които са безработни и хората със свободни професии също ходят с колело, когато вършат някаква работа. Разходките с колело през почивните дни обаче не са в обсега на този проект.
Защо е нужно специално обучение на работодателите?
Това е друга тема в проекта. Нарекли сме я "Работодател-велоприятел". Работодателите получават сертификация, подобно на ISO, която включва основните базисни стандартни изисквания. Най-съществените от тях са да има къде да се остави колелото, да има място за преобличане, евентуално да се вземе душ. При обучението на работодателите се обръща голямо внимание на въпроса каква финансова полза биха имали те, ако служителите им ходят на работа с колело. Най-елементарното е, че те идват навреме, защото не влизат в задръстване, идват свежи, здравословното им състояние е по-добро, работоспособни са. Ползите са комплексни. А за самите работодатели като стимул са предвидени номинации за годишни награди "Работодател-Велоприятел".
Казахте, че Бургас е еталон в създаване на условия за велосипеден транспорт. Но винаги има какво още да се направи...
Много важно е да се направи оценка на въздействието на съществуващата мрежа велоалеи. Това става с изследване и доказване. Бургас е доста напред в сравнение със София. Въпреки, че има доста спорове на тема некачествени или зле планирани велоалеи. Нашата идея е добрата практика на Бургас да бъде по възможност изкопирана и в други градове.
Незапълнена ниша е, например, използването на товарни велосипеди за разнос.
Леки товари, до 200 килограма, биха могли да се доставят с товарни велосипеди. Това би облекчило ежедневния професионален трафик за определени стоки и може да се реши чрез създаване на един логистичен център. Би следвало да се инвестира и в образователна кампания, която да промени мобилното поведение и от там - ползването на велоалеите.
Проблем за велосипедния транспорт в Бургас са точките вход/изход. Мобилното приложение ще е полезно като информация къде е нужно разширение на веломрежата, къде трябва да се направят нови велоалеи и т.н. Изграждане на Черноморски велосипеден път, който преминава през Бургас и свързва курортните перли Слънчев бряг и Созопол с областния център също е посока, в която трябва да се работи. Това е една от идеите ни за екотранспорт, която е на дневен ред. |