Кино и филми
Културни
Музика
Кулинарни
Астрономи откриха екзопланета, която излъчва повтарящи се радиосигнали
Автор: Рени Томович 10:02 / 07.04.2023Коментари (0)1058
Според ново проучване учени са открили повтарящ се радиосигнал от близка звездна система, който показва наличието на магнитно поле около една от планетите с размерите на Земята. За това съобщават от Nature Astronomy.

Магнитното поле на Земята играе критична роля за оцеляването на почти всички форми на живот. Той защитава повърхността на планетата от вредната слънчева радиация и ще помогне за поддържането на стабилна атмосфера, която захранва нашата биосфера. Поради тази причина учените смятат, че извънземен живот, ако съществува, може също да зависи от наличието на силни магнитни полета около екзопланети – светове, обикалящи около други звезди.

Учените преди това са наблюдавали как магнитните полета на гигантски екзопланети с размерите на Юпитер взаимодействат с техните звезди-домакин в процес, наречен магнитно взаимодействие звезда-планета. Екзопланетите с размерите на Земята обаче имат много по-слаби магнитни полета от газовите гиганти, което затруднява откриването на магнетизъм около скалисти планети.

Себастиан Пинеда, научен сътрудник в Университета на Колорадо в Боулдър, и Жаклин Виладсен, асистент в университета Бъкнел, са прекарали години в търсене на тези фини признаци на магнитни полета в малки планети. Сега тази двойка астрономи представиха безпрецедентни доказателства за повтарящи се радио изблици, които биха могли да бъдат свързани с магнитното поле на екзопланетата с размерите на Земята YZ Ceti b, разположена само на 12 светлинни години от нашата слънчева система.

YZ Ceti b обикаля в орбита само за два дни, което означава, че е твърде близо до звездата си, за да започне живот, но тази ултра-къса година също

"го прави уникален обещаващ пример за изучаване на магнитните взаимодействия на звезди и планети“, според проучване, публикувано в понеделник в списание Nature Astronomy.

Пинеда и Виладсен съсредоточиха изследванията си върху малки планети с кратък период, тъй като магнитният им подпис може да бъде забележим поради близостта им до звездите. Тъй като тези планети се движат по своите орбити, всяко магнитно поле, което те могат да имат, може да взаимодейства с магнитното поле на звездата, създавайки модел на радиоизригвания от звездата, които потенциално могат да бъдат наблюдавани на Земята.

Изследователите смятат, че може да са открили точно такива изблици, идващи от системата Cetan YZ, но предупреждават, че това все още не е сигурно. Възможно е сигналите да са следствие от обичайната радиоактивност на звездата YZ Ceti. Тази звезда е бавно въртящо се червено джудже и нейното излъчване може да няма нищо общо с планетите в системата.

"Все още има твърде много неизвестни в тази система, но бих казал, че демонстрираме потенциала на радиоданните и магнитните взаимодействия между звезди и планети, което може да доведе до измерване на силата на магнитното поле на екзопланети с размерите на Земята“, Пинеда казах.

Ако това наистина се окаже първото откритие на магнитни взаимодействия между звезда и екзопланета с размерите на Земята, това може да помогне на учените да търсят обитаеми светове, разположени близо до други звезди. Вярно е, че търсенето на магнитни подписи около скалисти светове в обитаемите зони на техните звезди, където има голяма вероятност за съществуване на течна вода и живот, ще бъде трудно, тъй като орбитите на тези планети са много по-големи. Такова разстояние от звездите може да бъде предимство за всички извънземни, но също така прави магнитните взаимодействия между звезди и планети много по-слаби - дотолкова, че някои от тях може изобщо да не бъдат открити.

Въпреки това, новото проучване предлага потенциален пример за това какви сигнали могат да се очакват от система, съдържаща магнитно екранирана планета, подобна по размер на Земята.