Колко често трябва да сменяме гумите на колата си?

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (0)
16:08 / 28.03.2023
5996
Когато става дума за поддръжката на автомобила, смяната на гумите е важна задача, която изисква внимание. Те играят жизненоважна роля за осигуряване на безопасността на пътя, подобряване на горивната ефективност и цялостната работа на вашия автомобил. Въпреки това, много водачи и собственици често се объркват относно честота за смяна и по-долу в статията от Медина мед дават повече информация в тази посока.

Износване на протектора: кога трябва да смените гумите с нови?

Комфортът в автомобила по време на пътуването и безопасността на пътя зависят от техническото състояние на самите гуми. Именно те осигуряват необходимото сцепление с пътната настилка по време на различните климатични условия. Протекторът представлява външният слой и именно той влиза в контакт с пътя, осигурявайки нужното контактно петно с асфалта. Шарката му може да е различна за отделните видове добри гуми. Състои се от блокове, канали и ламели с определена дълбочина. От него зависи нивото на сцепление по време на дъжд, сняг, кал и т.н.

Именно конфигурацията от блокове и канали предотвратява появата на аквапланинг при преминаване през гьол или мокри пътища, където се образува водна възглавница между повърхността на протектора и асфалта. Така, степента на износване оказва влияние върху нивото на маневреност и стабилността на автомобила, както и дължината на спирачния му път.

Съществуват зимни и летни гуми, при които протекторът, блоковете и ламелите се различават. По закон, при остатък от 1,6 мм трябва да направите смяна. Експертите препоръчват това при летните модели да става на остатъчна дълбочина от 3 мм, а при зимните – на 4 мм. Когато става дума за всесезонни модели, препоръките са да се придържаме към правилото за 4 мм, като минимум дълбочина.

Как да проверите остатъчната дълбочина на протектора?

Измерването може да стане по два основни начина: чрез дълбокомер или шублер и с монета от 2 лв. Устройството се поставя в каналчето в средата на гумата и се отчита показанието на уреда. Важно е долният му край да се постави по цялата дълбочина на канала, докато опре в най-долното му положение. 

Когато измервате с монета от 2 лв., нейният външен сребърен пръстен е с широчина 4 мм. При поставянето в канала, ако този пръстен се вижда и не потъва целия, то тогава направете спешна смяна.

Съществуват и гуми за автомобили, в протектора на които са вградени специални индикатори, отличаващи се по цвят, форма и размер. Съществуват цифрови индикатори: 2, 4, 6. Когато цифрата 2 се изтрие, това означава, че има износване от 2 мм на горния слой. Съществуват и обемни индикатори, които са вътре в канала и когато нивото му се изравни с това на издатината, трябва да направите подмяна.

Колко често трябва да правим смяна?

Освен поради по-горе описаните причини, подмяна се извършва и при поява на пукнатини, остаряване на каучука и неговото разпадане. Той е подложен освен на абразивно износване, неговото състояние зависи и от климатичните условия, влиянието на пътния прах, използваните реагенти и високите натоварвания. В резултат на това, каучукът се втвърдява и намалява степента на сцепление, увеличава се спирачния път и автомобилът става нестабилен. Експертите съветват, смяната да става на всеки пет години. След този срок, каучукът губи техническите си експлоатационни характеристики, дори и каналите на протектора да с в нормите.

Кои са основните фактори, водещи до бързо износване?

Съществуват някои особености, които за щастие можете да контролирате и по този начин да удължите експлоатационния срок на гумите за автомобил:

- претоварване на колата – когато товарът в автомобила превишава товароносимостта на неговите колела, може да се стигне до преждевременното им износване;

- рязкото спиране, ускорение и агресивен начин на шофиране – фактор, който неминуемо съкращава времето за употреба;

- грешки при монтажа на колелата – особено опасно става при дисбаланса, който оказва влияние върху управляемостта на автомобила;

- твърде високото или ниско налягане във вътрешността – когато е прекалено много, износването е само в централната част на протектора. Когато е твърде ниско, износването е в краищата му, което ще доведе и до увеличен разход на гориво;

- твърде влошено състояние на пътната настилка – увеличават се абразивните процеси и преждевременното протриване на каучука.

Най-лошият сценарий е комбинирането на два или повече от описаните фактори, оказващи непосредствено влияние върху дълготрайността на употребата.

Как да използваме максимално дълго гумите на автомобила?

Освен елиминирането на по-горе описаните фактори, които водят до преждевременно изхабяване, експертите препоръчват при избора да се доверявате на оторизираните онлайн магазини. Там се предлагат качествени продукти на доказалите се в областта марки. Такива обекти работят с най-добрите производители и предлагат оригинални стоки на достъпни цени.

Виж коментарите (0)
Още новини от Любопитни новини:
Опасни трендове в социалните мрежи могат да доведат до рак на кож...
Режисьорът на "Уроците на Блага" обяви: Филмът "Made in EU" е зас...
50 години група "Фактор": Музиката, любовта към рока и приятелств...
Шеф Кустев с изненадващ ход, ето къде ще го видим
Неузнаваема! На 52 изглежда по-добре, отколкото когато се съблече...
Оперирали Цецо Елвиса заради трудова злополука с жена


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).