Кино и филми
Културни
Музика
Кулинарни
Учените с интересно откритие за кокошките и какво се случва с тях, след като се ядосат
Автор: Екип Burgas24.bg 17:23 / 28.04.2024Коментари (0)1255
Зачервяването на лицето от ярост може да изглежда като уникална човешка черта. Но според учени от Франция кокошките също се изчервяват по време на "негативни ситуации на силна възбуда".

В ново проучване една група кокошки били хранени с лакомство от червеи, докато екземплярите от другата група били гонени с викове, хващани и държани в ръце насила от изследователите. През цялото време камери записвали лицата на пернатите.

Учените направили сравнение между двете групи и установили, че лицата на кокошките се зачервяват най-много, когато са развълнувани или разтревожени – т. е. когато ги преследват. Групата на щастливите кокошки, които били хранени с лакомство, се зачервявала в лицето, но много по-слабо.

Кокошките имат много кръвоносни съдове в близост до повърхността на кожата на лицата си, така че кожата става яркочервена, когато притокът на кръв се увеличи.

Проучването е проведено от изследователи от Френския национален изследователски институт за земеделие, храни и околна среда (INRAE).

"Това откритие може да помогне за оценка на качеството на връзката между човек и животно", твърди Делфин Суле, изследователка от екипа пред Мейл онлайн.

Почервеняване на лицето по време на възбуда вече е наблюдавано при няколко други птици, като например сини и жълти папагали макао. За да проверят дали и при кокошките има подобна реакция, френските изследователи наблюдавали шест кокошки носачки в продължение на три седмици.

Птиците били хранени с вкусно лакомство от брашнени червеи или били улавяни от изследователите и държани със свити крила в продължение на една минута. През това време кокошките били внимателно записвани, като били събрани 18 000 различни снимки на лицата им. С помощта на компютърна програма, разработена от изследователите, те успели да забележат, че пилетата се зачервяват много повече по време на периоди на възбуда.

"В нашето проучване установихме, че кокошките също така се изчервяват в положителни ситуации на висока възбуда, свързани с награда и удоволствие - допълва Делфин Суле. - Но най-силно зачервяване се наблюдаваше в негативни ситуации на силна възбуда, например когато хващахме и държахме насила кокошките."

Не е известно точно защо кокошките се изчервяват по този начин, но Суле предполага, че това може да има "сигнална функция", за да покаже емоционалните им състояния на други птици.

В същото време по-бледото лице е признак на "спокойствие и задоволство", защото кокошките, които си почиват, са слабо зачервени, докато нещо не ги развълнува.

Изследователите са успели да използват тази информация, за да видят как кокошките привикват с хората с течение на времето.

Група от 13 кокшки били плавно аклиматизирани към хората с течение на времето, докато други 13 били оставени сами на себе си. Групата, която била аклиматизирана, запазила по-светъл цвят на кожата, което показвало, че е по-спокойна, когато експериментатор бил наблизо. Изследователите твърдят, че това може да бъде тест за силата на връзката между хората и кокошките и да покаже кога пернатите се чувстват по-комфортно сред хора.

"В по-общ план тези нови лицеви маркери за емоции биха могли да се използват при други видове птици, отглеждани в плен в рамките на програми за опазване или като домашни любимци", твърди Суле.

В статията си, публикувана в Applied Animal Behaviour Science, изследователите пишат, че разбирането на емоционалните или "афективните" състояния на птиците е от ключово значение за "разбирането на тяхната чувствителност".

Въпреки това оценката на степента, в която животни като кокошките изпитват емоции, е изключително трудна.

Делфин Суле обяснява: "Определянето на емоционалните диапазони при хората само по себе си е много трудно, като досега няма истински консенсус сред учените. Дори определянето на това дали две човешки същества имат сходни емоционални диапазони е трудно и е под влияние на културата."

Смята се, че всички гръбначни животни, включително птиците, имат едни и същи шест основни емоции: страх, радост, гняв, отвращение, тъга и изненада.

Предишни изследвания също така предполагат, че кокошките могат да изпитват нещо като емпатия, особено при кокошките, чиито пиленца са обезпокоени пише Мейл онлайн, цитиран от БТА.

Пернатите също така показват широк спектър от емоции в крясъците си, които сравнително лесно могат да бъдат разпознати от хората.