Учени откриха метод за откриване на ракови клетки в кръвта
Автор: Екип Burgas24.bg 09:24 / 17.12.2021Коментари (0)566
Учени от Саратовския държавен университет са установили параметрите на лазерно лъчение, което нагрява меланомните клетки и генерира ултразвукови сигнали.

Информацията ще бъде използвана за създаване на фотоакустичен цитометър, който за няколко минути може да "прегледа" голям обем кръв в тялото на пациента и да открие раковите клетки в нея в ранен стадий на заболяването, без да се правят допълнителни и по-сложни изследвания. Резултатите от проучването са публикувани в Scientific Reports.

Според учените от Саратовския национален изследователски държавен университет "Н.Г.Чернишевски" около 90 % от смъртните случаи от рак са свързани с метастази, като раковите клетки от първичния тумор проникват в лимфните и кръвоносните съдове и се разпространяват в тялото чрез потоци от телесни течности.

В много случаи първичните тумори могат да бъдат успешно отстранени чрез операция, а неметастатичният рак може да бъде излекуван. Метастатичният рак, при който се развиват множество метастази в различни органи, обаче се лекува трудно. В такава ситуация е важно да се открият циркулиращите туморни клетки в кръвта на пациента възможно най-рано, когато лечението все още би било ефективно.

Методът на поточната цитометрия позволява изследването на кръвта чрез разсейване на светлината и флуоресцентни сигнали. Епруветка с кръв се поставя в конвенционален проточен цитометър, а устройството разделя клетките, така че те преминават една по една през тънка тръбичка, осветяват ги с лазер и се измерва как светят и как разсейват лазерната светлина. Това позволява на лекаря да определи колко и какви клетки са открити в кръвта и му помага да постави диагноза при наличие на злокачествен тумор.