Учени откриха нещо неизвестно до сега в Хеопсовата пирамида
Автор: Екип Burgas24.bg 16:44 / 02.03.2023Коментари (0)1132
Международен екип от изследователи е открил неизвестен коридор в Хеопсовата пирамида на платото Гиза, в южните покрайнини на Кайро, съобщи египетският министър на туризма и паметниците на културата Ахмед Иса, цитиран от БТА.

"При проучването на пирамидата е открит коридор с дължина 9 метра и ширина 2,1 метра, като работата по проекта за сканиране продължава от 2015 г.“, каза Иса на пресконференция в подножието на Големите пирамиди. Той заяви, че екип от египетски учени, подпомаган от колеги от университети в САЩ, Франция, Германия, Япония и Канада, провежда изследването. Незавършеният коридор вероятно е построен, за да облекчи тежестта на пирамидата върху главния вход, разположен на седем метра по-надолу, или на друга, все още неоткрита камера или пространство, смятат учените.

Известният египетолог и бивш министър на туризма и паметниците на културата Захи Хауас, който също говори на пресконференцията, определи археологическото откритие като "едно от най-важните, направени в Хеопсовата пирамида в днешно време“. "Пирамидата на фараона Хеопс е една от най-известните в света и в нея са направени много пробиви, които са използвани от археолозите за откриване на нови тайни на древната египетска цивилизация“, казва още ученият.

Във вътрешността на високата 146 метра Хеопсова пирамида, построена около 2560 г.пр.н.е., се намират две големи камери, известни като покоите на краля и на кралицата. От всяка камера тръгват нагоре две шахти под ъгъл от 45 градуса, които според учените са били предназначени за преминаване на душата на починалия владетел в отвъдния свят. Все още не е известно къде излизат шахтите от покоите на кралицата, открити едва през 1872 г., тъй като входът им е затворен с масивни порти. С разлика от 10 години - през 1992 г. и 2002 г. - към тайните помещения във вътрешността на пирамидата са изпратени роботи с видеокамери, които трябвало да пробият дупка в портите с дебелина няколко сантиметра, за да изяснят какво има зад тях. Но машините, след усърдна работа, всеки път се натъквали на нов портал. Сега археолозите се надяват, че обширното сканиране на пирамидите ще им даде по-изчерпателна информация за древните постройки.