ВАС реши за увеличението на минималната работна заплата

Автор: Петър Дучев
Коментари (0)
12:16 / 26.02.2025
1170
Върховният административен съд отхвърли като неоснователна жалбата на Сдружение "Асоциация на индустриалния капитал в България“ (АИКБ) против Постановление № 359 на Министерския съвет на Република България от 23.10.2024 г. за определяне размера на минималната работна заплата за страната.

Върховните магистрти оставят без уважение и искането на асоциацията за отправяне на преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз, както и оставят без разглеждане жалбата на АИКБ в частта й, в която се иска тълкуване на постановлението.

Тричлнният състав приема, че при издаването на постановлението са спазени изискванията на материалния закон. Оспореният нормативе акт е издаден на основание чл. 244, ал.1, т.1 от Кодекса на труда (КТ), по силата на който Министерският съвет определя минималната работна заплата за страната за всяка календарна година. От изложеното в мотивите за приемане на постановлението е видно, че чрез него се цели регламентиране на цената на нискоквалифицираната работна престация, като се отчита широкопрофилното въздействие на този подоходен показател както по отношение на социалното развитие, така и по отношение на конкурентноспособността на българските предприятия. В мотивите на проекта е посочено, че чрез приемане на постановлението се цели повишаване на мотивацията на най-нискодоходната част от работната сила за търсене на работа, реализиране и задържане на трудовия пазар, повишаване на жизненото равнище, намаляване на риска от бедност сред работещите , намаляване на подоходното неравенство и стимулиране на вътрешното търсене.

Съгласно чл. 48, ал.5 от Конституцията на Република България работниците и служителите имат право на здравословни и безопасни условия на труд, на минимално трудово възнаграждение и на заплащане, съответстващо на извършената работа, както и на почивка и отпуск, при условия и по ред, определени със закон. Именно в изпълнение на тази повеля е и нормата на чл. 244 от КТ. Предвид това оспореното постановление е издадено в съответствие с целта на закона.

С писмена молба от 06.12.2024 г. жалбоподателят е поискал от ВАС да отправи преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз по следните въпроси: 1. Въведената в чл. 244, ал.2 КТ формула, въз основа на която автоматично и ежегодно се определя минималната работна заплата, съответства ли на изискването за процедура по смисъла на чл. 5, ал.1 от Директива (ЕС) 2022/2041 от 19 октомври 2022 г. относно адекватните минимални работни заплати в ЕС; 2. Въведената в чл. 244, ал.2 КТ формула, въз основа на която е определена минималната работна заплата за 2025 г. с Постановление 359 от 23 октомври 2024г. съответства ли на критериите, посочени в чл.5, ал.2 от Директивата; 3. Въведената в чл.244, ал.2 КТ формула, съответства ли на изискванията на чл.7 от Директивата, касаеща участието на социалните партньори при определяне и актуализирането на законовоустановените минимални работни заплати.

По направеното искане върховните магистрати приемат, че съгласно чл. 628 от ГПК българският съд прави запитване до Съда на ЕС, когато тълкуването на разпоредба от Првото на ЕС (ПЕС) или тълкуването и валидността на акт на органите на ЕС е от значение за правилното решаване на делото. В първата хипотеза, каквато

единствено би могла да е осъществена по настоящото дело, с оглед наведените от касатора обстоятелства, запитване може да бъде отправено при неяснота относно тълкуването на приложимите разпоредби на ПЕС, относими към конкретния правен спор (арг. от чл. 629, ал. 3 ГПК).

В жалбата си АИКБ поддържа алтернативно искане в случай на отхвърляне на жалбата съдът да се произнесе по въпроса дали посочената в чл.1 от ПМС 359/24г. минимална работна заплата следва да се разглежда като брутна. Върховните магистрати от тричленния състав приемат жалбата в тази й част за процесуално недопустима и като такава следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да се прекрати в тази му част. Това е така, тъй като съгласно чл. 51, ал.1 от Закона за нормативните актове задължително тълкуване на нормативен акт дава органът, който е издал акта и съдът не притежава такива правомощия.

Решението по административно дело 10697 от 2024 г. подлежи на обжалване пред петчленен състав на ВАС.

Виж коментарите (0)

Още по темата (548):
02.05.2025 Където има колективен договор, заплатата е с 14% повече
02.05.2025 Петър Дафинкичев: Не може да се живее с 620 лева, при положение че 1400 лева са необходими за достоен живот
01.05.2025 Добра новина за хората с просрочени задължения
01.05.2025 Държавните предприятия и търговските дружества с държавно участие ще трябва да внесат 100% от печалбата си в хазната, реши правителството
01.05.2025 Цигарите поскъпват от днес
30.04.2025 Корнелия Нинова: Когато и да си тръгнат, ще е късно
Още новини от Национални новини:
Военнослужещият Калоян Пантаджиев е загиналият моторист от катаст...
Предстои голяма промяна при сделките с имоти
Над 340 000 пенсионери в България продължават да работят на трудо...
Министърът на отбраната за скандала с F-16: Всичко започна от Рум...
Момчето, обвинено за убийството на Магдалена, остава в ареста
Ето как заподозреният за зверското убийство на Магдалена мести би...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).