Едната от схемите е следната. Оператор на телекома се обажда на абоната и отправя предложение за сключване на договор от разстояние. Въпреки направения отказ от страна на клиента, се оказва, че контракт все пак съществува. Когато потребителят подаде възражение към търговеца, получава от него отговор, че е налице сделка от разстояние, вследствие на която са влезли в сила условията по договора и в случай на отказ от него, потребителят ще дължи сума в размер на оставащите месечни такси поради предсрочното му погасяване. При проверка от страна на КЗП и изискване на запис на проведения телефонен разговор, в който търговецът настоява че е получил съгласието на абоната за сключване на договора от разстояние, телекомът представя становище с твърдението, че няма валидно сключен договор и че той е отразен в системата му поради техническа грешка. Едва тогава той възстановява условията по първоначалния договор или анулира договора и с кредитни известия се сторнират начислените суми по издадени месечни фактури. Нелоялната практика в случая се изразява в противоречието в твърденията на търговеца към потребителя и към контролния орган.
Друга нелоялна практика на телекома е да отправя по телефона предложения към потребители от третата възраст в договорни отношения с фирмата, като се възползва от тяхната уязвимост. От една страна, е възможно тези хора да не са достатъчно информирани за условията на предлагания договор, както и да не са запознати с възможността за сключване на договор без да бъде положен подпис върху него и поради това да очакват че ще дадат окончателното си решение едва когато такъв да им бъде предоставен в писмен вид и той бъде подписан от двете страни. От друга страна, поради проблеми със здравословното им състояние е възможно те да не могат да вземат адекватно решение. Освен това, заради напредналата си възраст, те може и да забравят за направеното предложение и условията по него или физическото им състояние да ги възпрепятства да се възползват от правото на отказ от договора в рамките на предвидения в закона срок от седем работни дни.
Други две нелоялни практики на същия телеком се изразяват в подвеждане на потребителя с действия, които се квалифицират като професионална некомпетентност и предоставяне на непълна и заблуждаваща информация относно срока за отказ от сключен от разстояние договор за телефонна услуга. От жалбите на потребителите до КЗП става ясно, че оператор се обажда на абонатите под претекст да разбере дали и в бъдеще възнамеряват да ползват услугите на доставчика, но същевременно им отправят оферта за нов договор. Повечето от тях не знаят, че може да се сключи договор от разстояние и именно заради това дават съгласието си, като държат да имат информацията в писмен вид, защото считат, че едва след като я получат и положат подписа си, договорът ще бъде сключен. В разговора, който по същество представлява договор за продажба от разстояние, операторът уверява, че в рамките на 5 работни дни след провеждането му ще бъде изпратена писмена информация с условията на договора.
В редица от случаите това става значително по-късно след обаждането (повече от 15 дни). Следва да се отбележи, че в предоставяната на потребителя писмената информация фигурират условията с начина и срока, в който може да бъде упражнено правото на отказ. КЗП счита, че предоставянето на информацията по договора, ведно с информацията за срока за отказ, който е определен като 14-дневен от датата на разговора, след изтичането на този срок, противоречи на изискванията за добросъвестност и професионална компетентност.
В информацията за договора, която потребителите получават, е посочено, че имат право да се откажат от сключения от разстояние договор в рамките 7 работни дни от получаване на писменото потвърждение, но не по-късно от 14 дни, считано от датата на приемане на предложението по телефона. Освен това, информацията, че потребителят може да се откаже от договора без да му бъдат начислявани неустойки "не по-късно от 14 дни, считано от датата на приемане на предложението по телефона" е непълна и заблуждаваща, тъй като не е уточнено, че при закъсняла доставка на писменото потвърждение, срокът от 7 работни дни тече от потвърждаването на информацията, съгласно Закона за защита на потребителите.
Забранена е още една нелоялна търговска практика в противоречие с изискванията за добросъвестност и професионална компетентност на визирания доставчик на телефонни услуги. Тя се изразява в следното. След проведения по телефона разговор с абоната и получаването на неговото съгласие за изпращане на писмената информация за отправената оферта, представител на куриерска служба оставя стикер или съобщение на вратата на апартамента, на пощенската кутия, на вратата на входа или другаде (нерегламентирано къде), че лицето има пратка, с което телекомът счита, че е изпълнил задължението си за предоставяне на писмената информация на потребителя.
Видно и от жалбите до КЗП тази практика води до заблуда на потребителите. Една част от тях изтъкват, че без реално получена писмена информация те са били фактически лишени от възможността да се откажат от сключения договор. В редица случаи потребителите оспорват съгласието и разбирането на сделката от разстояние, с оглед на което писменото потвърждение на споразумението се явява от съществено значение.
Другата група жалбоподатели подчертават, че са дали съгласието си да получат документ с условията на проектиран договор, за да могат да се запознаят с тях по удобен начин и едва тогава да вземат решение дали да се обвържат със задълженията по него. Без такава писмена пратка те не са имали яснота относно факта, че са сключили договор. Очакванията им са били, че в определен срок ще получат документ, въз основа на който бъдещите отношения с телекома предстои да бъдат установени.
КЗП забрани нелоялни практики на телеком
© Burgas24.bg
Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на телеком прилагането на пет нелоялни търговски практики при предлагането на договори от разстояние за предоставяне на телефонни услуги.
| пон | вто | сря | чтв | пет | съб | нед |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Михаил Кръстев: Българите обедняха с 40% за пет години
22:30 / 17.11.2025
Нинова избухна, заговори за корупция и милиарди левове
21:54 / 17.11.2025
Извънредно: Драматична ситуация на АМ "Тракия", МВР отбива всички...
21:52 / 17.11.2025
"Продължаваме Промяната" за Коцев: Правосъдието не може да бъде и...
20:02 / 17.11.2025
Мартин Димитров: За "Лукойл" искахме национален план, а не хаотич...
20:01 / 17.11.2025
Тежка катастрофа с два камиона затвори пътя София - Варна, има по...
18:54 / 17.11.2025
Актуални теми
Зареждане ...

10:20 / 02.10.2012
2425




pest
на 03.10.2012 г.
Винаги се въздържам от обидни квалификации като пиша по форуми, обаче сега не мога да се Остискам! Недоразумението ВИВАКОМ- добри пакети, но по-смотан и некадърен персонал и кастъмър сървис не съм срещала на трите континента, където съм прибивавала. Визирам офиса им в ГАЛЕРИЯ и копелдака, който си позволява да държи тон, да иронизира, да тряска телефон без да даде възможност на отсрещника за отговор. Попаднах случайно там, защото бяха единствените, които си вдигаха телефона. Това да не могат да оправят един директен дебит и да изкарват банката виновна... Оказа се, че изпратили със седмици по-късно заявката до София, ама мен едно "съжаляваме" не ме устройва. Ако ме искат за клиент и в бъдеще, да ми се подмазват подобаващо! А и не могат да обяснят защо ми надвзеха пари по грешка и се туткат с връщането. Нали е уж грешка, що ги не връщат? Съфорумници, ако знаете за друг на пазара, който да предлга малко чипче за ай пад 3, да пише под моя коментар. Няма да им простя гаврата да ме разкарват 3 пъти и да ме унижават като ми спират кабелната, а съм надплатила по грешка.
miro7908
на 02.10.2012 г.
запалих ги и трите мамка им
Анонимен
на 02.10.2012 г.
Mtel са най-големите боклуци и лъжци .. след тях - Vivcacom .. и Globul не са цвете за мирисане , ама са по приемливи .. имат готини оферти :)
Анонимен
на 02.10.2012 г.
Здравейте, ще разкажа как ВИВАКОМ прецакаха мен. Звънят ми по телефона с предложението да си подновя договора за следващите 2 години като получавам 6 месеца 50 % по-ниска такса и безплатно апаратче някакво.Ок аз се съгласявам, мен планът си ме устройва, защо пък не. Те пращат писмо на адреса ми на което никои не обръща внимание, интересното обаче е че в писмото писало че сам се съгласил да мина на съвем различен абонаментен план - УНИКАЛ М, който обаче няма никакви безплатни МБ в него, аз на месец права по 1 GB трафик, защото използвам смартфон.Добре че си проверих сметката и се оказа че сега съм на съвсем друг план и че им далжа 100 лв и повече ....
myzrael
на 02.10.2012 г.
Тва са Виваком-само те се обаждат за щяло и нещяло.
Пурко
на 02.10.2012 г.
Хубаво е ,че доста хора не се примиряват и завеждат дела в съда.Само така може да се противопоставиш на тези мошеници независимо от името и логото им.
minius
на 02.10.2012 г.
БТК все още се казват БТК АД, колкото и да ни замазват очите с търговски наименования.
Xena
на 02.10.2012 г.
Точно за Виваком става въпрос, пълни мизерници. Започнали са да изпращат заплашителни писма в червени пликове, години след като абонати са закрили стационарните си телефони. В тези писма казват че има просрочени задължения, обикновено на символични суми от 10-11лв. На всичко отгоре мизерниците заплашват с принудително събиране. Аз също получих такова писмо и подадох жалба в КЗП. Нищо няма да им платя, от две години телефона ми е закрит, не мисля че им дължа каквото и да било.
ЧичоЧичо
на 02.10.2012 г.
Не става въпрос за Глобул, а за Виваком. Въобще трябва да се забранят договорите от разстояние.
skyborne
на 02.10.2012 г.
Може и да бъркам, ама все си мисля, че за Глобул става въпрос....лукаво-византийско и лъжливо :)
stefanov
на 02.10.2012 г.
с дядо ми който е над 80 години постъпиха точно по този начин от Виваком и с постоянни заплахи по телефона го караха да плаща такси и някъде след 10тото писмо "договора беше развален"!!! Миналата седмица отива в Мтел да си плаща таксата след като получава СМС за 18лв и там ми казват че е 28лв. Пита от къде идва разликата и те му казват че от ДДС-то! Но когато няма една българска фирма която да контролира пазара е така...комуникации, ток, вода...роби в собствената си страна!
Коментарите са на публикуващите ги. Burgas24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.