Нови, по-строги правила за движение по пътищата влизат в сила точно след месец, на 5 септември, след като промените в
закона бяха обнародвани в "Държавен вестник". Те предвиждат използването на тол и общински камери за засичане на редица нарушения, по-високи глоби и нови правомощия за полицията. "Нашата цел не е да събираме глоби, бройки, пари и така нататък, а да постигаме резултати", заяви пред NOVA гл. инсп. Лъчезар Близнаков от "Пътна полиция".
Една от ключовите промени в Закона за движение по пътищата е разширяването на възможностите за видеонаблюдение. Камерите на тол системата вече ще могат да измерват средна скорост в 50 участъка, както и да засичат неправомерно движение в аварийната лента. В системата за контрол ще се включат и общинските камери, които ще се свържат със системата на МВР.
Сред останалите промени, които влизат в сила от 5 септември, са:
- Цивилни полицаи в цивилни автомобили ще имат право да спират нарушители.
- По-високи глоби за редица нарушения.
- Автомобил, чийто собственик има неплатени глоби и фишове, няма да може да премине технически преглед.
Гост в студиото, гл. инсп. Лъчезар Близнаков, коментира, че целта на промените не е събираемостта, а превенцията и намаляването на жертвите по пътищата. Той подчерта, че вече се наблюдава положителен ефект от засиления контрол.
"Ние сме щастливи, когато отчитаме по-слаби резултати, каквито отчитаме при установяването на случаите на употреба на алкохол и наркотични вещества – когато работим повече, но нашата административнонаказателна дейност е по-малка. Това за нас е успехът", заяви Близнаков. Той добави, че от началото на годината има спад в броя на пътнотранспортните произшествия, загиналите и ранените в сравнение със същия период на миналата година.
Инспекторът се спря и на проблема с електрическите тротинетки, като напомни, че новите текстове въвеждат рестриктивни мерки. "Санкцията ще влезе в сила срещу родителите, които позволяват на деца под 16-годишна възраст да управляват такива превозни средства, и тя е от 500 лв.", уточни той.
Завишават се и глобите за пешеходците, които също ще бъдат обект на по-строг контрол, за да се създаде "хомогенно движение" и всички участници да се съобразяват един с друг.