След трагедията в Айтос: Експерти съветват как да се избегнат подобни инциденти
Поне 3 фактора имат отношение към тежката катастрофа в Айтос на 11 септември, при който има един загинал и шестима ранени, от които трима тежко, съобщиха от Европейския център за транспортни политики. Те са преминаване на тежкотоварен камион през центъра на града. Второ инфраструктура, която създава предпоставка за пътно-транспортни произшествия -особено при тежкотоварен трафик. Трети фактор е поведението на водача - наличие на наркотици в полевата проба, скорост на движение.
"За съжаление подобни условия на пътя не са изключение в малки и големи населени места в страната и множеството протести - последният в Поликраище, където тежки камиони се преобръщат или се врязват в къщи, алармират, че проблемите са реални и животозастрашаващи. Обичайно обаче цялата отговорност при подобни инциденти се прехвърля само и единствено върху водачите и тяхното поведение. Другите съществени фактори, които оказват ключово влияние, се неглижират и премълчават и така оставаме обречени да повтаряме едни и същи грешки и да загиваме по пътищата", считат още от Европейския център за транспортни политики.
Според експертите решението за тези два града и другите проблемни отсечки с подобни характеристики (и село Драганово, където отново ТИР помете кола и се вряза в къща), е нова организация на движението, която освен да облекчи трафика и ежедневието на жителите, ще спаси животи. Процесът обаче изисква специализиран бюджет за пътна безопасност в дългосрочен план. В него трябва да залегнат:
Използването на модерни технологии за цялостно изследване на инфраструктурата и оценка на риска;
На база на резултатите от това изследване да се предложат конкретни мерки, обвързани с отговорни лица и целево финансиране
Подобряването на инфраструктурата да се превърне в национален приоритет, като първият етап от този процес да е тясното сътрудничество с експерти във връзка с промените на организацията на движението там, където това е основополагащ елемент за гарантиране на високо ниво на пътна безопасност
Цялостно преосмисляне на методите за обучение на водачите и създаване на нова нормативна уредба, която да не допуска системните нарушители да управляват пътни превозни средства.
На 7 септември Европейският център за транспортни политики призова да се шофира отговорно и поводът бе стряскащата статистика за първите 7 дни на месеца за нарасналия брой пътно-транспортни произшествия, загинали и ранени спрямо същия период на миналата година. За съжаление мрачната тенденция се запазва, което изисква бързи инициативи, експертно обсъждане и практическо действие на национално ниво. Междувременно от началото на месеца загиналите вече са 26, а ранените 327.